• خانه
  • معرفی رشته برنامه نویسی

معرفی رشته برنامه نویسی

#معرفی‌رشته‌هآ 💁🏻‍♀💜
#برنامه‌نویسی👨🏻‍💻

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
آیا برای برنامه نویس شدن باید تحصیلات دانشگاهی داشت❓
علت این نام‌گذاری این است که مانند تمام زبان‌ها که برای برقراری ارتباط بین دو فرد ساخته شده‌اند، کدها در برنامه نویسی نیز، زبان انتقال اطلاعات بین انسان و ماشین هستند. اما شما باید علاوه بر آموختن الفبای این زبان، توانایی استفاده از آن‌ها جهت حل مسئله را نیز داشته باشید. به همین دلیل می‌توان گفت برنامه نویسی بیشتر یک مهارت است که می‌توانید بدون اینکه در رشته خاصی تحصیلات دانشگاهی داشته باشید آن را کسب کنید. عناصر اصلی موفقیت در این مهارت، در واقع علاقه و پشتکار هستند و یکی از بزرگترین مزایای یادگیری کدنویسی این است که بسیاری از مشاغل مرتبط، نیازی به مدرک ندارند اگر سری به سایت‌های کاریابی بزنید یا تحصیلات برنامه‌نویس‌ها ارشد در شرکت‌های بزرگ مانند گوگل را بررسی کنید خواهید دید که نقش تحصیلات در استخدام یک برنامه نویس شدن چندان زیاد نیست، بلکه مهارت و تخصص حرف اول را می‌زنند. با تمام این‌ها، تحصیل در رشته مرتبط هم کار شما را برای اشتغال، خصوصا در مراکز دولتی، راحت‌تر خواهد کرد و هم از این طریق زمینه علمی و آکادمیک لازم را کسب می‌کنید. در دانشگاه با اساتید آشنا خواهید شد و شبکه‌ای از دوستان برنامه نویس دارید که احتمالا در آینده به گسترش کار کمک می‌کنند.
از طرفی شاید علاقه‌ند باشید که از مزایای اجتماعی ادامه تحصیل استفاده کنید یا دوره سربازی کوتاه‌تر برای شما مهم باشد که همگی این موارد می‌توانند دلایل مهمی برای تحصیلات دانشگاهی باشند. گرایش‌های مختلف رشته‌های دانشگاهی مهندسی کامپیوتر علوم کامپیوتر ارتباط نزدیک‌تری با برنامه نویسی دارند اما رشته‌های دیگری مانند مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی برق هم واحدهای برنامه نویسی مرتبط با کار تخصصی خود را می‌گذرانند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _👨🏻‍💻📄
برای برنامه نویسی باید واردچه رشته‌ای شد❓
یکی از سردرگمی‌های دانش‌آموزان این است که برای برنامه نویس شدن چه رشته‌ای انتخاب کنند برای شروع مطالعه آکادمیک در رشته برنامه نویسی در دبیرستان باید وارد شاخه ریاضی شوید یا در هنرستان (رشته فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش) درس بخوانید. در شاخه فنی و حرفه‌ای، رشته شبکه و نرم افزار رایانه و در شاخه کار و دانش امکان انتخاب رشته‌های برنامه نویسی پایگاه داده، تولید و توسعه پایگاه‌های اینترنتی و برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای وجود دارند. توانمندی‌های فنی برای جذب در بازار کار، مانند برنامه نویسی رایانه‌ای، کار با پایگاه داده و کار با نرم‌افزارها از جمله مباحثی هستند که در رشته برنامه نویسی در دبیرستان آموزش داده می‌شوند.
به یاد داشته باشید که اگرچه شما بدون خواندن برنامه نویسی در رشته ریاضی هم می‌توانید کد نویسی انجام بدهید، اما اگر ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارید یا به آموزش علاقه‌مند هستید، باید بدانید که مباحث تخصصی نرم‌افزار و هوش مصنوعی، نیاز به پایه قوی ریاضی، قدرت حل مسئله و توانایی طراحی دارند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _👨🏻‍💻📌
—⟨معرفی رشته برنامه نویسی در دبیرستان⟩—
در دو شاخه فنی حرفه‌ای و و کاردانش، دروس مرتبط با برنامه نویسی گذرانده می‌شوند تا دانش‌آموزان با مهارت‌های اساسی و ابتدایی این مهارت آشنا شوند. دانش‌آموزان این رشته‌ها پس از پایان دوره در دبیرستان و بدون گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی، می‌توانند در مقطع کاردانی در رشته‌های مرتبط با برنامه نویسی مانند نرم‌افزار، سخت‌افزار و IT ادامه تحصیل بدهند و هیچ‌گونه محدودیتی برای درمقاطع بالاتر و اشتغال ندارند
اما در ادامه خواهیم گفت که ورود به دنیای برنامه نویسی از طریق رشته ریاضی چه مزایایی دارد.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _👨🏻‍💻✏️
برنامه نویسی در دبیرستان درس بخوانیم یا هنرستان❓
همانطور که گفته شد، دانش‌آموزانی که دوره متوسطه اول را به پایان می‌رسانند و علاقه‌مند به فعالیت در حیطه برنامه‌نویسی هستند، دو انتخاب متفاوت پیش ‌رو دارند: دبیرستان و هنرستان. شاید در نگاه نخست چنین به نظر برسد که اگر کسی در مقطع متوسطه دوم رشته برنامه نویسی هنرستان (یکی از دو شاخه فنی حرفه‌ای یا کاردانش) را برگزیند، زودتر به دنیای برنامه‌نویسی پا می‌گذارد و برنامه‌نویس بهتری خواهد شد. اما این تصور لزوماً صحیح نیست و واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.
اگر سابقه اغلب برنامه‌نویسان سطح بالای شرکت‌های پیشروی دنیا را بررسی کنیم، می‌بینیم که ویژگی بارز این افراد تحصیل در مقاطع بالای دانشگاهی، داشتن چارچوب فکری مبتنی بر نظم ریاضیاتی، توانایی حل مسئله و قابلیت پیاده‌سازی الگوریتم‌های دشوار است. کسب این توانایی‌ها تا حد زیادی به تحصیلات دوران دبیرستان و دانشگاه برمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *