• خانه
  • رشته داروسازی و علوم آزمایشگاهی چست؟

رشته داروسازی و علوم آزمایشگاهی چست؟

رشته داروسازی و علوم آزمایشگاهی چست؟

رشته داروسازی

پایه رشته شیمی و فیزیولوژی هستش و علاوه بر درک شیمی و ریاضی نیازمند حفظیات قوی هم هست طول تحصیل حداقل ۱۱ ترم .
دو سال اول فقط دروس علوم پایه است و تازه از ترم ۴ دروس تخصصی شروع می شن. حجم درس ها واقعا زیاد و خیلی سخته.
در ایران فقط در مقطع دکتری پیوسته ارائه می شه. برای ادامه تحصیل در گرایش های مختلف مثل فارماکولوژی، فارماسیوتیکس، سم شناسی ، فارماکوگنوزی، داروسازی بالینی، بیوتکنولوژی دارویی، شیمی دارویی و کنترل غذا و دارو و… می توانید تخصص بگیرید.
تا جایی که می دونم امکان مهاجرت وجود داره مخصوصا اگر برای تحصیل در مقطع تخصص درخواست بدید.
طرح اجباری داره. قبلا بعد از آزمون ۱۸۰ واحدی ( آخر ترم ۹) می شد به عنوان قائم مقام کار کرد اما امسال طرح جدید اومده که این آزمون حذف شده و به جاش بعد از دفاع یک آزمون فاینال گرفته می شه و احتمالا قائم مقام هم حذف بشه.
می توانید در صنعت، داروخانه ، شرکت های دارویی یا آرایشی بهداشتی ، سازمان غذا و دارو و در بیمارستان به عنوان داروساز بالینی مشغول بشید.
در آمد برای مسئول فنی طبق تعرفه برای شیفت ۸ ساعته ۶ روز هفته در شهرهای مختلف فرق داره اما تقریبا بین ۲۶ تا ۳۴ تومن هستش (این تعرفه مصوب هستش اما از شرایط واقعی خبر ندارم)
مصوبه جدید هم تصویب شده که شرط داروساز بودن موسس حذف شده. یعنی هر کسی می تونه داروخانه بزنه فقط باید مسئول فنی استخدام کنه.

علوم آزمایشگاهی

این رشته چهار ساله هست و رشته سنگینی هست از لحاظ درسی چون کار آموزی کمتری داره ( ترم سوم هفته ای یک بار و ترم هفت و هشت کلا )و درس های حفظی و بیسیک خیلی سنگین ، ولی خب تو بیمارستان رروپوش سفید میپوشیم ،از نظر بازار کاری بد نیست و بجز بیمارستان ها و آزمایشگاه های خصوصی میشه تو شرکت های دارو سازی و غیره کار کرد اما خب متاسفانه از رشته های غیر مرتبط بازار کار رو خراب میکنن .
از نقاط مثبت این رشته اینکه خیلی کم با بیمار در ارتباط هستیم و شیفت های سنگینی هم نداریم و اگه به تحقیقات و ریسرچ علاقه دارید این رشته برا شماست که مهاجرت خوبی هم داره
حقوقش بین هشت تا ده تومن هستش ولی اگه سمت این رشته اومدید بهتره که ادامه تحصیل بدید و زیاد رو کارشناسی یا حتی ارشد برنامه نچینید چون دکتری ش ارزش بیشتری داره و درآمدش هم بهتر میشه مثل تاسیس آزمایشگاه و…. خلاصه برا کسایی که عشق علوم پایه ان و عاشق ریسرچ، میشه خب بهترین رشته هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *