• خانه
  • معرفی رشته مهندسی‌برق

معرفی رشته مهندسی‌برق

#معرفی‌رشته‌هآ 💁🏻‍♀💜
#مهندسی‌برق👷🏻‍♀👷🏻‍♂
#پارت۱
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
رشته برق، رشته‌ای است که نیازمند پایه ریاضیات قوی است. همچنین در کتب فیزیک بعضی از دوره‌های تحصیلی، دروسی از رشته برق توسط معلمان تدریس می‌شود. به همین منظور بهتر است که دانش‌آموزان دروس ریاضی و فیزیک (قسمت‌هایی که مربوط به رشته برق است) را جدی گرفته و تمام مطالبی را که در این دروس به آن‌ها آموزش داده می‌شود را به خوبی فرا گیرند. همچنین بهتر است آزمایش‌های فیزیک که مربوط به قسمت برق است را به خوبی انجام دهند تا با قسمت عملی این رشته نیز آشنایی داشته باشند و پایه خودشان را در این زمینه نیز محکم کنند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _👷🏻‍♂🧰
⟨ماهیت رشته مهندسی برق⟩
مهندسی برق یک رشته مهندسی است که به طراحی و بکارگیری تجهیزات، دستگاه ها و سیستم هایی که از برق، الکترونیک و الکترومغناطیس استفاده می کنند، می پردازد . مهندسی برق امروزه با بسیاری از رشته های مهندسی همپوشانی دارد و تعداد بسیار زیادی از تخصص ها شامل مهندسی سخت افزار، الکترونیک قدرت، الکترومغناطیس و امواج، مهندسی مایکروویو، نانوتکنولوژی، الکتروشیمی، انرژی های تجدید پذیر، مکاترونیک و علم مواد الکتریکی را در بر می گیرند. درواقع با این تعرف می توان گفت این رشته ترکیبی از رشته های مهندسی است.
مهندس برق کسی است که سیستم های الکتریکی جدیدی را طراحی و توسعه می دهد، مشکلات را حل می کند و تجهیزات آزمایش را می کند. آنها فیزیک و ریاضیات برق، الکترومغناطیس و الکترونیک را در هر دو سیستم در مقیاس بزرگ و کوچک برای پردازش اطلاعات و انتقال انرژی مطالعه و استفاده می کنند
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _👷🏻‍♂🧰
—⟨تواناییهایی موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی برق⟩—
همان طور که گفتیم این رشته در در بسیاری صنایع کاربرد دارد. یک رشته کاملا عملی به حساب می آید. به دلیل گسترده بودن این رشته در صنایع مختلف از تئوری های مدار گرفته تا مدیریت یک پروژه، ابزارهای کاری مختلفی وجود دارد.
یک دانشجوی مهندسی برق باید روحیه کار کردن با هر نوع تجهیزات از یک ولت متر تا تجهیزات آنالانیز کننده را برای طراحی های پیشرفته و نرم افزاری داشته باشد.
علاوه بر داشتن پایه قوی در ریاضیات و مفاهیم فیزیک مانند دیگر رشته های مهندسی و علاقه به کار با وسایل برقی، یک مهندس برق باید دارای روحیه تحلیل گری و ذهنی خلاق باشد تا از پس مسئولیت های کاری بر بیاید.
اگر دانشجویان رشته برق فقط روی مباحث تئوری و ریاضیات اکتفا کنند مطمئن باشند بعد از فارغ التحصیلی به دلیل نداشتن مهارت کافی در کار عملی جذب بازار کار نمی شوند
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _👷🏻‍♂🧰
—⟨بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی برق در ایران⟩—
این رشته مانند رشته مهندسی مکانیک در کشور بسیار کاربردی است و تمام صنایع به طریقی به این رشته وابسته هستند. با توجه به گسترش صنایع، انتظار متنوع بودن فرصت های شغلی برای این مهندسین را داریم، اما با این وجود مهندسان بیکار هم در این زمینه داریم، زیرا این دانشجویان تنها برای دروس تئوری خود تسلط دارند و مهارت کافی برای بازار کار ندارند. مهندسان برقی که دارای ذهن خلاقی و ایده های ناب برای تولید برق بیشتر، می توانند در زمینه کارآفرینی در این حوزه کار کنند و موقعیت شغلی خوبی داشته باشند. در حال کلی این مهندسین نباید به فکر تنها استخدام در ارگانی عمر خود را هدر بدهند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _👷🏻‍♂🧰
⟨فرصت های شغلی رشته مهندسی برق⟩
مهندسین برق می توانند در صنایع مختلف کار کنند. این مهندسین دارای می توانند فرصت های شغلی در ذوب آهن، کارخانه سیمان، خودروسازی، وزارتخانه های پست، وزارت صنایع، وزارت دفاع و …. داشته باشند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _👷🏻‍♂🧰
⟨درآمد و حقوق مهندسی برق درایران⟩
مطابق تمام رشته ها، فارغ التحصیلان این رشته هم اگر در محیط های دولتی مشغول شوند، حقوقی مطابق قانون مدیریت خدمات کشور دریافت می کنند. اما اگر این مهندسین در بخش های خصوصی مشغول به کار شوند، عواملی مانند سطح تحصیلات، میزان آشنایی با نرم افزارها، میزان مهارت و تجربه کاری و … در میزان حقوق افراد تاثیر دارد. در حال حاظر میانگین حقوق و درآمد ماهانه یک مهندس برق را می توانیم، 8/000/000 میلیون تومان اعلام کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *