• خانه
  • چگونه منابع درسی را انتخاب کنیم؟

چگونه منابع درسی را انتخاب کنیم؟

چگونه منابع درسی را انتخاب کنیم؟

چگونه منابع درسی را انتخاب کنیم؟

یکی از عوامل موفقیت در کنکور انتخاب بهترین منابع کنکور است که بتوان از روی آن ها مباحث دروس را مطالعه کرد. بدلیل متفاوت و متنوع بودن منابع در بازار داوطلبان دچار سردرگمی می شوند و نمی دانند از کدام منبع استفاده کنند. اشتباه در انتخاب این منابع انرژی ، توان و انگیزه و از همه مهمتر وقت داوطلب را می گیرند. بخصوص که این منابع به خودی خود گران قیمت هستند و هزینه زیادی را به داوطلب تحمیل می کنند. البته بسیاری از شما به دنبال بهترین منابع کنکور از دید رتبه های برتر هستید تا انتها با ما همراه باشید.
میخواهم در این مقاله منابع کمک آموزشی را که می توانند به داوطلب کمک کنند و برای او مفید باشند را برای شما شرح دهم. فقط لازم به ذکر است که این منابع نظر شخصی بنده و برخی از رتبه برترهای دانشگاه است و ممکن است با نظر سایر مشاوران و دوستان متفاوت باشد. امیدوارم با بررسی لازم بهترین ها را انتخاب کنید و در مسیر کنکور بهترین انتخاب را انجام دهید.

ویژگی های بهترین منابع کنکور از دید رتبه های برتر

همانطور که می دانید بهترین منابع کنکور نقش بسزایی در یادگیری شما دارند. البته ناگفته نماند در برخی دروس مثلی ریاضی و فیزیک و دروس عمومی نمیتوان فقط به این منابع اکتفا کرد ولی در برخی از دروس می توان از آن ها به عنوان یک منبع تست زنی استفاده کرد پس باید یکسری ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند داوطلب را از برخی جهات تامین کند.

 

یک منبع آموزشی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

درسنامه:
یک منبع آموزشی خوب در ابتدا باید یک درسنامه خوب باشد . یک درسنامه نباید مطالبی را که بدرد داوطلب نمی خورد را داشته باشد چون این مطالب زاید وقت داوطلب را می گیرد و همچنین اگر خیلی مختصر باشد چون ممکن یک داوطلب تنها منبع آموزشی اش همان یک کتاب باشد و درسنامه باید بطور کامل همه مباحث را پوشش دهد و راهکارهایی را برای حل سریع سوالات داشته باشد. هرچند واقعیت این مساله این است که یکسری از این کتاب های کنکور راهکارهای عملکردی را بیان نمی کند و به درسنامه کلی بسنده می کنند. البته برخی از کتاب های کمک درسی درسنامه کاملی دارند که می تواند داوطلب را بی نیاز کند.

هرچند واقعیت این مساله این است که یکسری از این کتاب های کنکور راهکارهای عملکردی را بیان نمی کند و به درسنامه کلی بسنده می کنند.البته برخی از کتاب های کمک درسی درسنامه کاملی دارند که می تواند داوطلب را بی نیاز کند.

تست ها و سوالات:
از ویژگی های مهم بهترین منابع کنکور تست های آن است. تست ها به سه نوع تقسیم می شوند: تالیفی- سراسری- آزمون های آزمایشی. تعادل و توازن بین این تستها خیلی مهم است. یک منبع خوب باید تمامی سوالات آزمون های سراسری گذسته را پوشش دهد. تست های ازمون های آزمایش را هم باید در کتاب قرار داده شود. اما در مورد تست های تالیفی باید در نظر داشت از سطح علمی خوبی برخوردار باشند و بتوانند قسمت های مختلف مباحث را پوشش دهند و بتوانند از نکات خوب و کلیدی را برای داوطلب به ارمغان بیاورند.
چرا که سوالات تالیفی یک کتاب یکی از ارکان های تعیین کننده کیفیت کتاب می باشند و بقیه تست های سراسری و آزمایشی در بقیه کتابها هم یافت می شوند و این تست های تالیفی نویسنده کتاب است که آن را از بقیه کتاب ها متمایز می کند. تست های تالیفی نباید خیلی سخت یا خیلی آسان باشند باید همسطح یا کمی فراتر از آن بوده و دارای نکات تستی خوبی باشند. تست های تالیفی می توانند کمک شایانی به داوطلبان برای افزایش مهارت و یاد گرفتن تله های تستس باشند پس در هنگام خرید به این نکات توجه کنید.

 

هنگام خریدن کتاب تست به چه چیزهایی توجه کنیم؟

پاسخنامه:
ویژگی دیگر بهترین منابع کنکور پاسخ نامه کامل و راه حل های مناسب باشد. پاسخنامه باید طوری باشد که یک داوطلب بتواند سوالی را که بلد نیست با آن یاد بگیرد و بتواند همان راه حل را در موقعیت های دیگر استفاده کند. متاسفانه خیلی از منابع این اصل را رعایت نمی کنند و جواب های تشریحی طولانی یا تک کلمه ای می گویند و یا طوری سوال را حل می کنند که داوطلب متوجه نمی شود. پس اگر قرار بود این گونه پاسخنامه بنویسید لزومی بر نوشتن آن نبود.
من خودم به شخصه در مورد این قضیه زیاد اذیت شده ام برای اکثر سوالات راه حل مناسب نمیافتن. مثلاً در درس عربی قسمت ترجمه مثلاً برای پاسخ سوالات گزینه صحیح را انتخاب می کردند من از کجا بدانم گزینه صحیح آن است و یا سریع به سراغ گزینه غلط می روند و آن را بررسی می کنند خوب من از کجا بدانم که آن قسمت غلط است. باید راه حل سوال را بگویند نه جواب. به همین دلیل است که احساس می کنم برای برخی مباحث یا بیشتر مباحث فقط کتاب کمک درسی کافی نمی باشد.
قیمت کتاب:
هزینه ای که صرف خرید کتاب می کنید باید ارزان باشد که البته هیچ کتابی قیمت ارزانی ندارد. در این مورد ویژگی هیچ کتاب کمک درسی حسوب نمی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *