• خانه
  • معرفی رشته های نویسندگی

معرفی رشته های نویسندگی

⸦ #معرفی‌رشته‌هآ ⭕️⸧
#نویسندگی 🖊

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
شغل نویسندگی، هنر و مهارت رساندن پیام به مخاطبان از طریق نوشتن است. نویسنده فردی است که حرفی را با بیانی نو ارائه میکند و با ارائه روشها و شگردهای گوناگون نویسندگی، سعی دارد بر مخاطب تاثیر بگذارد. نوشتن یک کتاب و مقاله از یک ایده نشات میگیرد و از آنجا که بسیاری از ایدههای اولیه کتابها و مقالات، برگرفته از جامعه، زندگی و مشکلات مردم است، نویسنده باید توانایی روانشناسی و مردم شناسی داشته باشد و از طریق ارتباط با افراد جامعه با سبک زندگی، علایق، نظرات و مشکلات آنها آشنا شود.
ابزار اصلی برای تبدیل شدن به یک نویسنده موفق، خواندن و مطالعه زیاد است. نویسندگان بزرگ همگی به کمک مطالعه آثار بزرگ ادبی به دستاوردهای چشم گیری دست یافته اند. این موضوع در شغل نویسندگی در کشور ما هم کاملا صدق میکند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 👩🏻‍💼✏️
⟨وضعیت استخدام و بازار کار نویسنده⟩
یک نویسنده می‌‌تواند به صورت آزاد و مستقل فعالیت کند که در این مورد ساعت کاری متغیر و منعطف است. نویسنده‌‌ها می‌توانند به استخدام یکی از روزنامه‌‌ها و مجلات و یا شرکت‌‌ها درآیند که در این صورت ساعات کاری آن‌‌ها منطبق با قوانین آن مجموعه است. نویسندگی همیشه متناسب با تحولات اجتماعی و فرهنگی و حتی تکنولوژی، بازار کار ویژه خود را دارد.
با توسعه اینترنت و ابزارهای فضای مجازی، شکل دیگری از نویسندگی تحت عنوان موضوع تولید محتوا در این شغل تعریف شده است. تولید کنندگان محتوا در واقع نویسندگانی هستند که درباره موضوع‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و تجاری در بستر وب مطالب متنوعی تولید می‌‌کنند. با مطرح شدن مباحث بازاریابی محتوا، شغل تولید محتوا نیز به مشاغل حوزه فناوری اطلاعات اضافه شده است. در واقع برخی از نویسندگان ممکن است به شغل تولید محتوا نیز علاقه مند باشند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 👨🏻‍💼📚
⟨شرح وظایفی که نویسنده ملزم به انجام آن است⟩
نویسندگان در شاخه‌های مختلف کلاسیک و تولید محتوا وظایف مختلفی برعهده دارند و در فعالیت خود با آن مواجه می‌شوند که در ذیل به ۷ مورد از آن اشاره کرده‌ایم:
⭕️انتخاب موضوع و ایده
⭕️جمع آوری اطلاعات اولیه از طریق جستجو یا مصاحبه و …
⭕️نوشتن کتاب، مقاله و محتوای موردنظر
⭕️ارائه کتاب و یا مقاله به ناشر
⭕️ویرایش کتاب بعد از گرفتن بازخورد
⭕️آشنایی و رعایت قانون کپی رایت
⭕️شرکت در جلسات نقد و بررسی کتاب
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 👩🏻‍💼✏️
⟨مهارت‌ها و دوره‌های آموزشی موردنیازشغل نویسنده⟩
بر طبق تحقیقات سایت کاران افرادی که میخواهند به عنوان نویسنده استخدام شوند و یا در این حرفه به صورت آزاد فعالیت کنند اغلب مدرک تحصیلی یکی از این رشتهها را دارند:
⭕️ادبیات نمایشی
⭕️زبان و ادبیات فارسی
⭕️زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات پایداری
⭕️زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات تطبیقی
⭕️زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات حماسی
⭕️زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات روایی
⭕️زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات عامه
⭕️زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات عرفانی
⭕️زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات غنایی
⭕️زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات کودک و نوجوان
⭕️زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات معاصر
⭕️زبان و ادبیات فارسی گرایش نظریه و نقد ادبی

⸦ #معرفی‌رشته‌هآ ⭕️⸧
#نویسندگی 🖊

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
درآمد نویسندگان در ایران
متاسفانه آماری دقیق و رسمی از درآمد نویسندگان ایرانی در دسترس نیست ولی با توجه به شواهد و محاسبات تخمینی می‌توان ارزیابی کلی از آن داشت. اگر فرض را بر این بگذاریم که نویسنده‌ای بتواند در سال یک رمان یا مجموعه داستان بنویسد (که معمولا این‌ زمان خیلی بیشتر است) و آن را در همان سال به چاپ برساند. با در نظر گرفتن اینکه رمان یا مجموعه داستان نویسنده حدود ۳۵۰ صفحه داشته و قیمت پشت جلد آن ۴۰ هزارتومان درج شده باشد، با حداکثر مبلغ حق‌التالیف ۱۲ درصد (که معمولا کمتر از این میزان است) و شمارگان خوشبینانه ۱۵۰۰ نسخه، در سال مبلغی حدود هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عاید نویسنده می‌شود که ماهی ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود که نصف حقوق مصوب وزارت کار است! از این رو به هیچ وجه از جنبه مادی نمی‌توان روی کار نویسندگی در کشورمان به‌عنوان شغل حساب کرد و عموم نویسندگان به کارهایی دیگر از جمله روزنامه‌نگاری، ویراستاری و ترجمه مشغولند.البته در این سال‌ها اتفاق قابل تاملی برای برخی نویسندگان ایرانی افتاده و برخی آثار نویسندگان وطنی با اقبال قابل‌توجهی مواجه شده ودر برخی سال‌ها چندین بار تجدید چاپ شده است.از این رو در آمد این دسته از نویسندگان بسیار بیشتر از حالت معمول بوده اما این دسته از نویسندگان استثنا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *