• خانه
  • عوارض مصرف قرص ریتالین

عوارض مصرف قرص ریتالین

عوارض مصرف قرص ریتالین

عوارض مصرف قرص ریتالین برای کنکوری ها

 

🔭آیا مصرف ریتالین برای کنکور عوارض دارد؟

همه ی شرکت کنندگان کنکور دوست دارند با روش هایی کار آمد و سریع نتیجه ای مطلوب و منحصر به فرد بگیرند.بسیاری از داوطلبان کنکور برای کنترل اضطراب و استرس ناشی از امتحان و همچنین تمرکز و سرعت بالا ، راه های مختلف و البته گاها غیر معقولی را امتحان می‌کنند که یکی از آن راه ها،روی آوردن به داروها و محرک هااست.

یکی از شایع ترین این داروها که در این دوران مصرف می‌شود ریتالین است.

حال سوالی که پیش می آید این است که عوارض مصرف قرص ریتالین برای کنکور ها چیست که در ادامه به آن میپردازیم. پیش از آن بهتر است که بدانیم:

 

🔭ریتالین چیست؟

این قرص (متیل فنیدات) از زیر مجموعه های آمفتامین ها می باشد که روی فعل و انفعالات مغز اثر می‌گذارند و این اثر گذاری باعث بروز رفتار در ما می‌شود.

این قرص جهت درمان اختلالات و اصلاح ناهنجاری های روانی توسط پزشک تجویز می‌شود.

فعالیت ریتالین به چه صورت است؟

این قرص با اثر گذاری بر روی قشر مغز و تالاموس باعث افزایش ترشح دوپامین می‌شود. اگر این قرص در صورت نیاز توسط پزشک معالج جهت درمان افسردگی،سندرم خستگی،خواب آلودگی و یا بیش فعالی تجویز شده باشد،این افزایش دوپامین بر اثر مصرف این دارو می‌تواند منجر به متعادل شدن عملکرد مغزی شود و در نتیجه به بهبود رفتاری فرد منتهی شود اما اگر توسط پزشک تجویز نشده باشد و فرد سالم به طور خودسرانه مصرف کند،این افزایش دوپامین به تدریج منجر به بروز مشکلات و اختلالات روانی می‌شود. ولی ما میتوانیم با برنامه ریزی های درست و دقیق به جای استفاده از راه های نادرست به نتیجه مطلوب خود برسیم که یکی از راه های برنامه ریزی استفاده از مشاوره کنکور میباشد.

حالا نوبت سوال اولیمون رسیده🙈👇🏻

 

🔭مصرف ریتالین برای کنکور چه عوارضی دارد؟

برخی از مردم بر این باورند که ریتالین اعتیاد آور نمی‌باشد.اما در حقیقت این قرص به علت تاثیری که روی مغز می‌گذارد اعتیاد آور است و طبق تحقیقات پزشکان مصرف این دارو با مصرف کوکائین برابری کرده و ترک آن مانند باقی مواد مخدر سخت و طاقت فرسا میباشد.

و گاها در برخی از دانش آموزان منجر به اُوردوز می‌شود به دلیل ناآگاهی از دوز مصرفی این قرص.

از دیگر عوارض مصرف این قرص برای داوطلبان کنکور می‌توان به بیخوابی و یا ایجاد اختلال در خواب،بی اشتهایی و کاهش وزن و در مواردی تپش قلب اشاره کرد.

در صورت مشاهده این علائم پس از مصرف ریتالین به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

💉تپش قلب نامنظم و یا باسرعت زیاد

💉تغییرات ناگهانی رفتار مانند پرخاشگری،تحریک پذیری و بروز افکاری جدید و غیرعادی در ذهن

💉اختلال در گردش خون که با علائمی مثل بی حسی،سرد شدن،درد و یا تغییر رنگ پوست انگشتان دست و پا خود را نشان می‌دهد.

 

عوارض-مصرف-قرص-ریتالین-برای-کنکوری-ها

 

🔭نحوه مصرف ریتالین برای کنکور

سوالی که اکثر دانش آموزان از ما دارند این است که آیا این دارو اعتیاد دارد؟ و آیا میتوانم فقط برای دوران کنکور از این دارو استفاده کنم و بعد از کنکور آن را کنار بگذارم؟

خیر،متاسفانه این قرص اعتیاد آور است.

با اینکه علائم اعتیاد به این قرص مانند بقیه مواد مخدر و محرک جسمی نمی‌باشد ولی از نظر روحی فرد به این قرص وابستگی پیدا میکند .

 

🔭فواید و عوارض قرص ریتالین برای شب امتحان و کنکور

قرص ریتالین جزو محرک ها حساب می‌شود.جدیدا دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای افزایش تمرکز و همچنین توانایی بیدارماندن در شب امتحان و درس خواندن به سمت مصرف خودسرانه ی این قرص روی آورده اند.

دانش آموزان غالبا این تصور را دارند که این قرص بی خطر است و عوارضی ندارد در صورتی که این دارو نیز مانند باقی مواد محرک مثل آمفتامین ها و همانطور که گفتیم کوکائین می‌تواند باعث اعتیاد شود.

 

🔭 آیا ریتالین واقعا باعث نتیجه بهتر در امتحانات میشود؟

بیشتر دانش آموزان به دنبال این سوالند و این سوال براشون مهمه 🤨

درست است که این قرص منجر به بیدار ماندن و افزایش تمرکز در آن دوره ی زمانی می‌شود و نتیجه مسرت بخشی نیز به همراه دارد اما باید این نکته راهم در نظر داشته باشیم که این نتایج به ظاهر مطلوب کوتاه مدتند و به مرور زمان عوارضش از فوایدش بیشتر می‌شود.

خب ما شنیدیم:

🔭 آیا ریتالین اضطراب کنکور را کاهش میدهد؟

این سواله خیلی از دانش آموزانه و باید در جواب گفت که خیر. مصرف قرص ریتالین خود نیز باعث ایجاد و افزایش اضطراب و وابستگی می‌شود و مصرف کننده باید علاوه بر استرس و اضطراب کنکور اضطراب ناشی از ریتالین رو هم داشته باشد.

پس این دارو نه تنها اضطراب را کاهش نمی‌دهد بلکه در طولانی مدت نتیجه معکوس هم می‌دهد و باعث می‌شود دانش آموز در امتحانات و آزمون هایش موفق نشود.

در همین باب ی سوال دیگه ام هست:🤨

 

🔭 آیا قرص ریتالین برای تمرکز تاثیر گذار است؟

 

عوارض-مصرف-قرص-ریتالین

 

این تصور که ریتالین باعث بیداری و افزایش توجه و تمرکز در مطالعه می‌شود و باعث می‌شود ما ساعت های بیشتری را درس بخوانیم در کوتاه مدت بله پاسخگو هست یا به دیگر سخن این قرص در دفعات اول مصرف باعث بیخوابی و افزایش تمرکز می‌شود و فرد چنان فکر می‌کند که راهی برای درس خواندن بیشتر بدون عوارض پیدا کرده است در حالی که مکانیزم های مغز در نهایت راهی برای جبران این بیخوابی ها پیدا میکند. و فرد جدا از بیخوابی و افزایش تمرکز در طولانی مدت عوارض دیگری از این دارو را تجربه خواهد کرد و باقی فعالیت های زندگیش را مختل خواهد کرد.

 

🔭 آیا مصرف ریتالین برای کنکور مفید است؟

با شنیدن این تعاریف فریبنده از قرص ریتالین که باعث افزایش تمرکز و توجه، باعث بیدار ماندن و افزایش سرعت مطالعه، باعث افزایش قدرت شنیداری و… می‌شود این تصور در اذهان عموم شکل می‌گیرد که این قرص می‌تواند باعث موفقیت در کنکور شود. فارغ از این اصل که این ها زودگذر هستند و بعد از مدتی باعث آسیب جدی جسمی و روانی به شخص می‌شود و سلامت فرد را به طور جدی به خطر میاندازد و در نتیجه، نتیجه ی عکس داده و باعث عدم موفقیت در کنکور و باقی امور زندگی اش می‌شود.

 

🔭 آیا قرص ریتالین برای درس خواندن تاثیر گذار است؟

در سال های اخیر،استفاده این قرص بین دانش آموزان و دانشجویان به خصوص دانش جویان پزشکی و داوطلبان کنکور بسیار افزایش پیدا کرد تا بتوانند حس خواب آلودگی خود را از بین ببرند و چند صفحه بیشتر درس بخوانند اما به چه قیمتی؟

دانش آموزان از این مسئله غافل اند ک با مصرف این قرص بدن مقاوم شده و دانش آموز برای اینکه بتواند به آن حس ایده آل خود دست پیدا کند، مجبور به استفاده ی دوز بالاتری از آن قرص هستند. به حدی که دانش آموز دیگر بدون قرص قادر به درس خواندن نمیباشد. چون این شخص از نظر روانی وابستگی شدیدی به این دارو پیدا کرده است ممکن است در آینده به مواد مخدر صنعتی دیگری از جمله کراک و شیشه روی بیاورند.

 

🔭 عوارض مصرف قرص ریتالین برای کنکور و اعتیاد به ریتالین چیست؟

عوارض روانی: 👇🏻

✏ افسردگی

✏ بیخوابی

✏ بی قراری

✏ بی حوصلگی

✏ اعتیاد و وابستگی

✏ افسردگی شدید

✏ سایکوز(جنون)

 

عوارض دستگاه گوارش: 👇🏻

✏ بی اشتهایی

✏ خشکی دهان

✏ تهوع

✏ اسهال

✏ کاهش وزن

✏ یبوست 

✏ کرامپ شکم

 

پ.ن: بسیاری از جوانانی ک از چاقی نیز رنج می‌برند جهت کاهش وزن از این دارو استفاده می‌کنند.

 

عوارض پوستی: 👇🏻

✏ خارش

✏ جوش های پوست

✏ لرزش و تب های طولانی مدت

✏ احساس کرم مانند در زیر پوست و یا حشراتی داخل معده

✏ تغییر ضربان قلب

 

عوارض دستگاه عصبی: 👇🏻

✏ سرگیجه

✏ سردرد

✏ بی خوابی

✏ کابوس های شبانه

✏ تحریک پذیری

✏ پرخاشگری

 

🔭 نحوه مصرف ریتالین برای درس خواندن

این دارو اغلب به جهت درمان افسردگی، بی خوابی، کمبود توجه و یا پیش فعالی توسط پزشک تجویز می‌شود و دانش آموزان باید از مصرف خودسرانه آن اجتناب کنند زیرا که باعث بروز عوارض جدی می‌شود.زو فقط باید با تجویز پزشک استفاده شود.

اگر دوز زیادی از این دارو را مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

فورا با فوریت های پزشکی یا اورژانس تماس بگیرید زیرا مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند کشنده باشد.

 

🔭 مصرف ریتالین برای کنکور در شب امتحان

در سال های اخیر شاهد افزایش مصرف ریتالین در بین داوطلبان کنکور و دانشجویان به منظور افزایش بهره وری مطالعه بوده ایم به طوری ک حدود یک چهارم از دانشجویان از این قرص استفاده می‌کنند.

با توجه به این مطالب بریم سراغ اینکه:👇🏻

 

🔭 مصرف ریتالین برای کنکور به چه صورت است؟

چگونگی مصرف ریتالین برای کنکور: این دارو با اثر روی مغز میزان دوپامین و ب مقدار محدودی نوراپی نفرین را بالا می‌برد و این افزایش باعث می‌شود قدرت تمرکز فرد افزایش پیدا کند و با سرعت بیشتری مطالب را مطالعه کنند .

به دلیل کاهش نیاز فرد به خواب و کاهش احساس خستگی است که دانش آموز و دانشجو می‌تواند شب های امتحان را به راحتی بیدار بماند.

داوطلبان کنکور نیز از این قرص برای مطالعه بهتر و طولانی تر استفاده می‌کنند غافل از این که این ویژگی ها زود گذر و کوتاه مدت است و در آینده ممکن است نتیجه عکس بدهد و باعث عدم موفقیت شود.

 

🔭 قرص برای بهتر درس خواندن

همه دانشجویان و دانش آموزان تمایل دارند که راهی پیدا کنند که سختی و دشواری درس خواندن را برای آنها راحت تر کند و با برداشتن موانعشان برای درس خواندن بتوانند بهتر درس بخوانند و برای این امر دست به کارهایی همچون استفاده از داروها میزنند ک در ادامه با آن ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

🔭 قرص شب امتحان

یکی از مشکلات اصلی دانشجویان و افراد کنکوری برای درس خواندن احساس کسلی، خستگی و خواب آلودگی است که هنگام مطالعه به آنها دست می‌دهد.

و برای رفع این احساس دست به کارهایی همچون نوشیدن قهوه، استفاده از داروها و محرک ها می‌زنند تا بتوانند احساس خستگی را از خود دور کرده و احساس نیاز به خواب را از بین ببرند تا بتوانند ساعت های بیشتری را درس بخوانند.

 

🔭 قرص ضدخواب برای درس خواندن

 

مصرف-قرص-ریتالین

 

قرص ریتالین که اخیرا مورد استقبال بسیاری از دانشجویان و افراد کنکوری قرار گرفته است این توانایی را دارد که با افزایش ترشح دوپامین در مغز باعث احساس سرخوشی در فرد شود و فرد بتواند بدون احساس خستگی و خواب آلودگی به راحتی شب ها را بیدار بماند و با تمرکز بالاتری درس بخواند.

لازم به ذکر است که این احساس سرخوشی کوتاه مدت است… بدن هر فرد به طور میانگین در طول روز به ۷ ساعت خواب نیاز دارد. در طول استفاده از این قرص در دفعات اول و دوم بدن نیاز خواب خود را رفع می‌کند ولی در صورت طولانی شدن این بی خوابی مکانیزم های مغز راهی را برای رفع نیاز بی خوابی خود پیدا می‌کنند و این امر باعث آسیب جدی به بدن می‌شود و بعد از مدتی باعث می‌شود بدن به آن قرص مقاوم شود و مجبور به استفاده از دوز های بالاتری شود و در نتیجه اعتیاد.

به طور مثال فرد با استفاده از ریتالین در دفعات اول می‌تواند ۱۰ ساعت بیدار بماند و با تمرکز بالایی ساعت ها درس بخواند. اما با ادامه دادن به این روند، دانش آموز پس از مدتی احساس سرخوشی و رفع خواب آلودگی اولیه را احساس نمی‌کند و بالاجبار مجبور می‌شود که دوز بالاتری از آن قرص را مصرف کند تا بتواند مثل دفعات اول به آن ارضای روحی برسد و بتواند بیدار بماند و درس بخواند. بدین ترتیب فرد به آن دارو وابستگی پیدا کرده و اگر این اعتیاد ترک نشود ممکن است باعث شود فرد به مواد صنعتی دیگری از جمله کراک و شیشه روی آورد.

 

🔭 مصرف ریتالین در روز کنکور

برخی از دانش آموزان و افراد کنکوری این تصور را دارند که اگر برای آزمون سراسری کنکور از قرص ریتالین استفاده کنند می‌توانند بیشتر درس بخوانند و در نتیجه عملکرد بهتر و مطلوب تری داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که با اینکه این دارو دارای تاثیرات مثبت جزئی میباشد ولی این تاثیرات گذرا و کوتاه مدت بوده و به مرور زمان عوارض آن از فوایدش پیشی خواهد گرفت.

بنابراین بیایید با چند اثر مصرف قرص ریتالین در دوران کنکور آشنا بشیم تا آگاهانه تصمیم بگیریم:

۱. ایجاد وابستگی شدید

۲. سردرد و سرگیجه

۳. دردهای شکمی، مشکلات معده

۴. تهوع و اسهال

۵. بروز علائمی چون اسکیزوفرنیا و جنون

۶. جوش های پوستی و خارش

۷. پرخاشگری و خشونت

۸. اختلال در ضربان قلب و فشار خون

۹. ابتلا به افسردگی شدید پس از قطع دارو

 

 

❤✏سخن پایانی

راه هایی همچون روی آوردن به داروها و محرک ها گرچه ممکن است فایده های جزئی و کوتاه مدتی را برای ما داشته باشند اما عوارضی که برای ما خواهند داشت خیلی مخرب تر و مضرتر است و مخل سلامتی ما میباشد و چه بسا نتیجه ی کنکورمان را هم برعکس کرده و باعث عدم موفقیت ما در کنکور شود.

پس چه بهتر که از راه هایی همچون استفاده از مشاورین، روان درمانی، خود شناسی، برنامه ریزی و کمک از خانواده و…. موانع درس خواندن را رفع کرده و به طور اصولی درس بخوانیم.

آکادمی مشاوره ی تحصیلی ما مفتخر است تا در جهت برنامه ریزی و درس خواندن اصولی شما را همراهی کند🤝🏻❤

5 دیدگاه

  1. چقدر مخرب!!
    میشه یه قرص بدون عوارض یا خوراکیی مقوی بجای این قرص برای افزایش تمرکز معرفی کنید لطفا؟؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *