• خانه
  • روش های تند خوانی برای کنکور

روش های تند خوانی برای کنکور

روش های تند خوانی برای کنکور

⏱ روش های تند خوانی برای کنکور

همیشه تند خوانی شیرین و جذاب بوده برا همه. کی خوشش میاد کاری که میتونه با کیفیت بالا در عرض یک ربع انجام بده رو ۲ساعت طولش بده؟

خوب مشخصه هیچکس.

تا آخر مقاله با من همراه باش تا هر آنچه که راجب روش های تند خوانی لازم است رو باهم مرور کنین و یاد بگیریم 🙆🏼‍♀️👇🏻

تندخوانی یک مهارت اکتسابی است که به دانش آموز و داوطلب کنکور این امکان را میدهد که در مدت زمان کوتاه تر، مطالب بیشتری را بخواند و یاد بگیرد. پس همه ی داوطلبان لازم دارند تا روش های تند خوانی را یاد بگیرند تا بتونند با سرعت خیلی بیشتری به مطلاعه درس های خودشون بپردازن.

این مهارت، نقش بسیار مهمی در موفقیت دانش آموز دارد و یکی از مهم ترین تکنیک های مطالعه است.

حالا چرا‌؟

 

⏱ تندخوانی چه فایده ای دارد؟

  1. اولین و مهم ترین دلیل، دانش آموزان الخصوص دبیرستانی ها و پشت کنکوری ها با حجم دروس خیلی زیادی مواجه می‌شوند و علاوه بر درس خواندن مشغول انجام فعالیت های دیگری هم هستند و وظایفی در این زمینه‌ به عهده‌ ایشان هست که باید آن ها را انجام دهند و اگر از زمانشان بهترین استفاده را نکنند در انجام این فعالیت ها به مشکل برمی‌خورند.
  2. کند خوانی باعث افت یادگیری و پایین آمدن حجم مطالعه می‌شود بنابراین تندخوانی از بهترین راه های موثر برای افزایش یادگیری میباشد.
  3. صرفه جویی در وقت و یادگیری مطالب و دروس بیشتر‌. شما تصور کنید برای برنامه ریزی درسیتان درس ادبیات را دوساعت وقت گذاشتید براش، در صورتی که با تند خوانی میتوانید بر فرض در عرض نیم ساعت ادبیات را تمام کرده و یک ساعت و نیم باقی مانده را به مطالعه یک درس دیگر اختصاص بدهید. این کار عاقلانه تر و بهتر نیست؟
  4. تند خوانی با به چالش کشیدن مغز به صورت مطالعه با سرعت بالا، از آن کار کشیده و به همین دلیل باعث تقویت حافظه نیز میشود.
  5. انگیزه دانش آموز به مرور زمان به طرز ناخودآگاهی بااین راه بالا میرود زیرا دانش آموز خود را موفق به خواندن چند کتاب دیده است.

✨ حالا شما به من بگید به نظر شما چرا این تکنیک آنقدر اهمیت دارد؟
پایین برامون کامنت کن 👇🏻❤✨

 

روش-های-تند-خوانی

 

⏱ روش های تند خوانی 

  1. استفاده از دست: استفاده از دست در مطالعه و نشان دادن کلمات و جملات با دست باعث می‌شود چند حس را باهم درگیر کرده و حواس مغز بیشتر به سمت آن موضوع جمع شود زیرا که چشم به حرکات حساس است.
  2. مکث نکن!: خیلی از بچه ها با خودشون میگن خسته شدیم ی مکث ۴ دیقه ای ۵ دقیقه ای که چیزی نیست. غافل از اینکه دلیل خیلی از این عقب موندنا همین مکث های کوتاه و دائمیه‌…. پس مکث کردن ممنوع دانش آموز عزیز!
  3. خط کشیدن ممنوع: شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که عادت دارید دور متنی که می‌خوانید خط بکشید حالا به هردلیلی چه نفهمیدن و سخت بودن موضوع چه جذاب بودن موضوع برای شما.
    این کار به کل باعث توقف مطالعه شما می‌شود. بجای این کار میتوانید از تکنیک ضربدر و تیک استفاده کنید.
    ضربدر برای متونی که به خوبی آن را متوجه نشده اید و یا به نظرتان سخت آمده است. به جای خط کشیدن دور آن کافیست فقط یک ضربدر کنار آن بزنید.
    تیک هم برای متونی که به نظرتان مهم و یا جذاب آمده است استفاده می‌شود.
    پس دیگر لازم نیست به عقب برگشته و کل کتابتان را خط بکشید و در آخر کافیست فقط به سراغ تیک و یا ضربدر ها بروید. بعد از مدت کمی خودتان تاثیر آن را می‌بینید.

امیدوارم تا اینجای مقاله تونسته باشم مطالب خوبی را بررسی کنیم. اگر شما نمیدونین که از این تکنیک ها چطور باید استفاده کنید میتونین عدد یک را به شماره ی 09333938062 ارسال کنید یا به صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید، تا هم از یک جلسه مشاوره رایگان استاده کنید هم با کمک مشاور های ما بتونید به اهداف خودتون دست پیدا کنید.

 

⏱ انواع تکنیک های تندخوانی

  1. قبل از این که شروع به خواندن درس و یا مطلب کنید، سعی کنید با سر زدن به فهرست اول کتاب یک دید کلی از کتاب و محتویات داخل آن تهیه کنید.
  2. زمان مناسب تند خوانی را برای خودتان مشخص کنید.
    تند خوانی برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک و…که عملی می‌باشند و همچنین مطالبی که نیاز به درک عمیق دارند مناسب نیست اما اگر می‌خواهید یک درک کلی و نمادین از دروس و مطالب داشته باشید ویا برای دروسی ک توصیفی هستند و حتی برای تفریح و… مناسب است و به کار می آید.
  3. مجلات را تندخوانی کنید.
    تصور کنید در یک رشته ورزشی مشغول هستید و هرروز به باشگاه می‌روید برای تمرین حرکات کششی برای گرم کردن بدنتان قبل از ورزش کردن، تندخوانی مجلات نیز همین حکم را دارند بعنوان دست گرمی استفاده کنید تا برای خواندن یک متن آمادگی لازم را به دست بیاورید.
  4. خواندن پاراگراف‌ اول و آخر را فراموش نکنید.
    میشه این موضوع را یادتان باشد که اصولا پاراگراف اول متن یک معرفی کلی راجب آن متن و پاراگراف آخر نیز یک خلاصه ای از آن مطلب را در بر دارد. پس پیش از خواندن متن این مورد را رعایت کنید تا آمادگی لازم را برای تند خوانی داشته باشید.
  5. تمرین را فراموش نکنید.
    تکنیک ها و تمام آموزش ها باید بطور روزانه و طبق یک برنامه معین تکرار شوند تا به درستی آموزش داده شوند. هرچقدر بگوییم تمرین کم گفتیم، پس تمرین و تمرین و تمرین.
  6. سرعت مطالعه تان را اندازه گیری کنید.
    قبل از یادگرفتن مهارت و تکنیک های تند خوانی سرعت مطالعه کردنتان را اندازه گیری کنید و همانطور هرچقدر پیش می‌ روید نیز این سرعت را ارزیابی کنید
    حالا دلیل این کار چیست‌؟این کار باعث می‌شود شما برای آموزش بیشتر تند خوانی انگیزه پیدا کنید.

حالا چجوری این کار رو کنیم؟ بیاید تا بهتون بگم 🙆🏼‍♀️❤

 

محاسبه-سرعت-مظالعه

 

⏱ فرمول محاسبه سرعت مطالعه

یک متن کوتاه بعنوان‌ مثال‌ ۵۰ خطی را در نظر بگیرید و تعداد متوسط کلمات هر خط را پیدا کنید مثلا ۱۰ کلمه در هر خط، حال این تعداد متوسط کلمات را در تعداد خطوط آن متن ضرب کنید.   ۵۰۰ =۵۰×۱۰

حال با یک کرنومتر زمان خواندن آن متن را ثبت کنید.

و در آخر اعداد و ارقام مورد نظر را در فرمول زیر جایگزین کنید تا فرمول سرعت مطالعه تان را به دست آورید.

فرمول-محاسبه-سرعت-مطالعه

 

حالا می‌خواهید بدانید شما در چه رده قرار دارید؟

مبتدی = ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه در دقیقه

متوسط = ۲۵۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه

ماهر = ۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه در دقیقه

 

خب لازم به ذکر یک سری نکات هم هست البته

  • “و”یک کلمه حساب نمی‌شود.
  • هر۲ نیم خط را یک جمله حساب کنید.
  • به طور میانگین داخل هر خط ۱۲ کلمه وجود دارد.

 

تند-خوانی-برای-کنکور

 

⏱ آموزش تندخوانی برای کنکور

همه می‌دانند که کنکور یکی از مهم ترین راه های رسیدن به موفقیت است و موفقیت در آن می‌تواند ضامن خوشبختی و رسیدن به اهداف بزرگ دیگر در زندگیمان باشد. لازمه ی این موفقیت تلاش و تلاش و تلاش است.

در این راه باید بجنگید تا موفق شوید.

 اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که راه درست تلاش کردن را هم بلد باشید مانند اینکه چگونه درس بخوانید، چه زمانی درس بخوانید و… و اگر نمی‌دانید راه و روش درستش را از یک فرد مجرب و یک مشاور خبره کمک بگیرید.

یکی از این مهارت ها که بسیار مهم است و کمک کننده، روش های تند خوانی است که اگر آن را درست آموزش ببینیم می‌توانیم در این مسیر به طور چشم گیری پیشرفت کنیم.

 

✨آکادمی سورین مفتخر است تا در این مسیر با شما همراه باشد و این راه پر پیچ و خم را برای شما هموار کند.

جهت اطلاع از شرایط ثبت نام عدد یک را به شماره 09333938062 ارسال کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید، یا به صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید.✨

 

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا بخشی از  روش های تند خوانی و تکنیک هایی که در آن موثر هستند  را با هم بررسی کنیم.

 

تکنیک-های-تند-خوانی-و-حفظ-مطلب

 

⏱ تکنیک های تندخوانی و حفظ مطالب

عبارت خوانی:

این تکنیک بدین معناست که روی هر کلمه ی متن مکث نکنید. نیازی نیست روی هر کلمه به طور جداگانه مکث کرده و روی آن تفکر کنید. سعی کنید کلمات را به شکل گروهی بخوانید تا بین کلمات ارتباط برقرار کنید. با این روش شما می‌توانید سرعت مطالعه تان را حدود ۲ برابر افزایش دهید.

 

افزایش میدان دید

با توجه و دقت کردن به کلمات بیشتری از متن و عدم تمرکز بر یک کلمه میتوانید میدان دید خود را افزایش داده و همچنین باعث افزایش تمرکزتان نیز می‌شود.

 

برخط خوانی

این روش به معنای استفاده از دست و یا راهنمایی مثل مداد، مارک بوک و… میباشد. این حرکت باعث می‌شود که شما چشم خودتان را با مغزتان هماهنگ کنید، بر روی متون بیشتر تمرکز کرده و متنی را که در حال مطالعه آن هستید را گم نکنید. این نکته را هم فراموش نکنید که راهنما و یا انگشتتان را زیر کلمه ای که می‌خوانید نگذارید و آن را زیر کلمه وسطی که آن را می‌خوانید بگذارید.

 

جمله خوانی

این روش یکی از بهترین، موثر ترین و کاربردی ترین روش های تند خوانی است. در این روش باید سعی کنید به کلمه وسط جمله ای که می‌خوانید نگاه کرده تا بتوانید معنی و مفهوم  آن جمله را درک کنید.

 

⏱ تکنیک های افزایش تمرکز درروش تندخوانی

به طور کلی درروش تندخوانی هرچه میدان دیدتان را افزایش دهید به افزایش تمرکزتان نیز کمک کرده اید. بنابراین هر تمرینی که به افزایش حوزه دیدتان کمک می‌کند می‌تواند در افزایش تمرکزتان نیز تاثیر مستقیم داشته باشد.

بریم که باهم چند تمرین برای افزایش میدان دید داشته باشیم:

 

تمرین اول:

گرم کردن چشمانتان: برای این کار چشمانتان را به صورت مدور بچرخانید، پلک هایتان را با دست ماساژ دهید، انگشتتان را روی بینی تان عقب و جلو کرده و با چشم حرکات آن را دنبال کنید.

برای این کار در هر روز چند دقیقه زمان بگذارید.

 

تمرین دوم:

تمرین ستاره: روی یک کاغذ مطابق تصویر زیر ستاره ای کشیده و با چشمانتان اضلاع آن را دنبال کنید.

زمانی که برای این کار در نظر میگیرید بین  ۲ الی ۵ دقیقه باشد.

از اهمیت و کاربردی بودن این تمرین غافل نشوید.😉

 

روش-ستاره-تند-خوانی

 

تمرین سوم:

جستجو کردن کلمات: کلمات مشخص شده در ردیف سمت راست را تنها با حرکت چشم هایتان در بین کلمات  رو به رو پیدا کنید.

زمان این عملیات را ثبت کرده و سعی کنید دفعات بعد این زمان را کاهش دهید.

 

روش-جستجو-کلمات-تند-خوانی

 

تمرین چهارم:

پیدا کردن اعداد:

در تصویر زیر اعداد ۱ تا ۵۰ به طور پراکنده نوشته شده اند. شما باید سعی کنید با حرکات چشمانتان این اعداد را به ترتیب پیدا کرده و همانند تمرین سوم زمان این پیدا کردن را ثبت کرده و سعی کنید به مراتب این زمان را کاهش دهید.

 

روش-پیدا-کردن-اعداد-تند-خوانی

 

تمرین پنجم:

در پی اعداد پیشرفته:

دقیقا همانند تمرین سوم است بااین تفاوت که این بار به جای کلمات مختلف باید در پی پیدا کردن اعداد مشخص شده در ستون سمت چپ در میان اعدادی که رو به روی آن نوشته شده اند باشید.

 

روش-در-پس-اعداد-پیشرفته-تند-خوانی

 

تمرین ششم:

سرعت سطری:

یکی از بهترین و موثرترین تمرین ها میباشد.

در این تمرین باید با حرکت چشمانتان و با سرعت زیادی در کوتاه ترین زمان ممکن خطوط بین اعداد ۱ و ۲ را دنبال کنید.

 

روش-سرعت-سطری-تند-خوانی

 

پ.ن: البته که خیلی از افراد برای افزایش تمرکز به هنگام مطالعه به دنبال راه هایی میروند که موقت و زیان آور است، در صورتی که این تمرین های در عین حال ساده و موثر می‌توانند به راحتی در افزایش تمرکز شما نقش داشته باشند. اگر شما می خواهید با مضرات این روش های نادرست آشنا شوید و برای همیشه از اونها دوری کنید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله قرص ریتالین را مطالعه کنید

 

✨آکادمی سورین موفقیت شما را آرزومند است و شما را در همه مشکلاتتان در مسیر رسیدن به این موفقیت یاری می‌کند .

با عضویت در این آکادمی میتوانید پشتیبانی ۲۴ ساعته مشاورین تحصیلی، تغذیه و روانشناسان مارا در اختیار داشته باشید. برای استفاده از یک جلسه مشاوره رایگان عدد یک را به شماره 09333938062 ارسال کنید. و یا به مشاوره تحصیلی کنکور سر بزنین.✨

10 دیدگاه

  1. سلام بلند خوانی و با صدای بلند خوندن مطالب باعث کندخوانی یا عدم یادگیری میشه؟

    1. سلام.بلند خوانی تمامی دروس به صورت دراز مدت قطعا باعث کند خوانی و وسواس مطالعاتی میشه اما کوتاه مدت و گاهی اوقات موردی نداره

    1. تست زماندار بزنید این عدم تلسط شمارو نشون میده تعداد تست بالا ببرید و تحلیل کامل کنید.

  2. سلام من درسارو با اینکه این نکاتو رعایت میکنم باز مشکل حافظه دارم چکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *