• خانه
  • راه های افزایش کیفیت مطالعه

راه های افزایش کیفیت مطالعه

راه های افزایش کیفیت مطالعه

 

 

✅ راه های افزایش کیفیت مطالعه

اغلب وقتی حرف از درس خواندن و مطالعه کردن میاد حتی از شنیدن اسمش هم خسته میشیم و بخاطر همین خیلی به سراغش نمیریم و اگر هم این کار رو انجام بدیم نمیدونیم چطوری کیفیت مطالعه کردنمون رو افزایش بدیم تا کاری بی فایده به نظرمون نیاد!

خب،ما اینجاییم تا با ارائه یکسری راه حل این کار رو براتون راحت تر کنیم.پس باما در ادامه مقاله همراه باشید.

 

✅ چگونه میتوان کیفیت مطالعه را افزایش داد؟

در این مقاله ما قصد داریم راه هایی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بین کیفیت و کمیت درس خواندنتان تعادل برقرار کنید. یعنی به همان اندازه که به کمیت مطالعه تان اهمیت می‌دهید به کیفیت نیز اهمیت بدهید تا موفق شوید.

حالا بریم که باهم جواب سوالامونو بگیریم 💪🏼

 

✅ چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم؟

۱) درمطالعه جدی باشید

این بدین معنی است که جوری درس بخوانیم که بازدهی درسی که خواندیم در تعادل با زمانی که درس خواندیم باشد.این موضوع یعنی چی؟!

یعنی اگر از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب درس خوانده باشیم یعنی در ۱۴ ساعت فقط ۵ ساعتش رو حواسمون کامل به درس بوده باشد فایده ای ندارد و حتی می‌تواند به ما آسیب هم برساند. این میزان درس خواندن از نظر کمیت خیلی خوب است اما از نظر کیفیت قابل قبول نیست❌و بالعکس اگر فقط ۵ ساعت درس بخوانیم و از آن ۵ ساعت ۵ ساعت را با آن درس درگیر شده باشیم آن درس تاثیر بهتری از آن ۱۴ ساعت دارد. این مطالعه صحیح و مفید است✔

۲) از بین بردن فراموشی

این موضوع را در نظر داشته باشید که برای امتحانات مدرسه شما چند روز فرصت دارید و مطالب را پس از خواندن به حافظه کوتاه مدت میسپارید و اغلب نمره ی قبولی و خوبی را میگیرید اما در کنکور مطالبی که باید خوانده شود بسیار زیاد است، طی چند روز این اتفاق نیفتاده و با سپردن مطالب به حافظه کوتاه مدت عملا کاری از پیش نبرده و پس از چند روز مطالب به فراموشی سپرده میشوند. پس با راه هایی همچون خلاصه نویسی، تست زدن و… حافظه خود را تقویت کرده تا بتوانید مطالب را در آزمون سراسری استفاده کنید.

۳)تسلط بر تست ها و تکرار و تمرین

یکی از راه حل های بسیار موثر برای رسیدن به مطالعه ای با کیفیت تست زنی و تسلط بر آن ها است. مسلما این تسلط در ابتدا به راحتی نیست. در ابتدا می‌توان از تست های پوششی استفاده کرد.

تست های پوششی تست هایی هستند که مربوط به مطالبی که هفته پیش آن هارا مطالعه کرده ایم، تا آن ها را فراموش نکنیم. همچنین حل تست های علامت دار(تست هایی که قبلا حل کردیم و دوباره حل تست آن ها را انجام میدهیم)و… تاثیر بسزایی دارند.

۴)استفاده از مشاور

در این میان شما به مشاوری مجرب احتیاج دارید تا بتواند شما را در فرایند افزایش کیفیت مطالعه تان، برنامه ریزیی دقیق و پیگیری های مکرر و در نهایت شما را در رسیدن به هدفتان یاری کند.

تیم سورین با ارائه این خدمات و همچنین ده ها خدمات دیگر اعم از آزمون های ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته، روانشناس، کارشناس تغذیه و مشاوره کنکور و… این راه سخت را برای شما هموار می‌کنند.

۵)کاهش دادن وسواس مطالعاتی

وسواس هنگام مطالعه یکی از رایج ترین مشکلات کنکوری ها به حساب می آید. در این مرحله دانش آموزان هنگام مطالعه خیلی حساسیت از خود نشان میدهند و فکر می‌کنند که با یک دور خواندن مطلب برایشان جا نیفتاده و نیاز دارند که یک مطلب را چندین دفعه بخوانند و باعث می‌شود برای باقی برنامه شان وقت کم آورده و کیفیت مطالعه شان پایین بیاید.

برای رفع این مشکل، در وحله اول دانش آموز نیاز دارد فکر و ذهن خودش را از افراد و موضوعات مزاحم و افکار منفی خالی کند، کارهایش را دسته بندی کند و در  وحله دوم، برنامه ریزی حرفه ای و دقیقی داشته باشد تا بتواند زمانی که می‌خواهد به هر درس اختصاص دهد، حجم درسی که می‌خواهد بخواند و تعداد تست های مربوط به آن درس را به طور دقیقی مشخص کند.

 

روش-مطالعه-صحیح

 

✅ چگونه میتوان از راهکار های لازم برای افزایش ساعات مطالعه استفاده کرد؟

هر دانش آموز و یا دانشجویی به مراتب درگیری ها و چالش هایی در حیطه ی درس خواندن و مطالعه دروس را با خود به همراه دارد که یکی از اصلی ترین آنها افزایش ساعت مطالعه است. چرا که افزایش ساعت مطالعه میتواند به یک عادت در دانش آموز تبدیل شود و این ایجاد عادت که اگر واقع بینانه بخواهیم به آن نگاه کنیم مانع خیلی از خوش گذرانی هایمان در سال کنکور می‌شود کاری دشوار است.

البته اینم بگم که افزایش ساعت مطالعه بدون کیفیت درست مطالعه کار اشتباهیه و فقط زیاد درس خواندن دلیلی برای موفقیت نیست. پس اول کیفیت بعد کمیت😉

ولی از آنجایی که ما و تیم سورین اینجاییم تا دغدغه های شما برای کنکور را کاهش بدیم برای شما پلن هایی را طراحی کردیم که اگر طبق اونها پیش برید برای کنکور ۱۴۰۲ قطعا میترکونید.

با شرکت توی دوره های ما میتونید از پشتیبانی ۲۴ ساعته پشتیبان ها و مشاورین برتر ما، مشاور تغذیه، روانشناس و کلللللی خدمات دیگه ما بهره مند بشید. این نکته رو هم بگم که مشاورین ما از رتبه های برتر بودند و چون خودشون تمام این تکنیک هارو به کار گرفتن میتونن خیلی موثر باشن براتون. برا استفاده از یک جلسه مشاوره رایگان عدد یک را به شماره 09333938062 ارسال کنید تا مشاور های ما با شما تماس بگیرند یا برای اطلاع از خدمات مشاوره کنکور به بخش مورد نظر مراجعه کنید.

حالا بریم که باهم چندتا تکنیک افزایش ساعت مطالعه کاربردی و خفن بخونیم💪🏼😌👇🏻

البته قبل تکنیک بیاید یسری باید ها و نباید هارو باهم بررسی کنیم.👇🏻

 

✅ افزایش سرعت مطالعه

۱) برنامه ریزی: به هیچ وجه از برنامه ریزی برای درس خواندن غافل نشوید. برنامه باعث می‌شود کارهایتان را سر موقع و روی نظم انجام دهید و بتوانید خودتان را با خودتان مقایسه کنید و در صورت پیشرفت علاوه بر اعتماد ب نفسی که میگیرید انگیزه نیز گرفته و باعث می‌شود پر قدرت تر ادامه دهید و اگر از برنامه عقب بیفتید باعث می‌شود که بفهمید از همه ی توانایی هایتان به خوبی استفاده نکردید زیرا این  برنامه شخصی سازی شده و متناسب با شرایط شما نوشته می‌شود. و مستلزم تلاش بیشتر است.

۲) افراط کردن ممنوع: دوستان همان طور که بالاتر گفتیم بهتون بین کیفیت و کمیت تعادل برقرار کنید.

درسته که تلاش زیاد خیلی خوبه و به موفقیت شما را نزدیک خواهد کرد ولی ساعت زیاد مطالعه صرفا دلیلی برای مطالعه درست و نتیجه گرفتن نیست. ۱۶ ساعت درروز درس خوندن بی کیفیت اشتباهه ولی ۴ ساعت درس خوندن با کیفیت تهش موفقیته😉

خودتون رو درگیر این که درروز هرجور شده ۱۰ ساعت درس باید بخونم نکنید مهم این نیست که از اول با روزی چندساعت مطالعه شروع کردید مهم اینه که به مرور زمان اون رو افزایش بدید.

نکته مهم تر اینکه ساعت درس خوندن خودتون رو با بقیه مقایسه نکنید چرا؟!

یک چون توانایی هاتون باهم فرق داره دوم اینکه از کجا میدونید اون درس خوندنش بازده خوبیم داره و اصولیه؟

اگر از اون ها تقلید کنید یا خودتون رو مقایسه کنید اگر ساعات مطالعه بالاتری از شما داشته باشه ممکنه نتونید بهش برسید و باعث میشه اعتماد به نفس خودتون رو از دست بدید که آسیب زا است.

اگر ساعت مطالعاتی پایین تری از شما داشته باشه ممکنه به ندرت با خودتون کلنجار برید که ما جفتمون کنکورییم حتما این حجم از درس خوندن لازم نیست اون هم داره درسشو میخونه هم تفریحش و باعث افت شما میشه پس خودتون رو با کسی مقایسه نکنید.

 

استفاده-از-گوشی-برای-کنکوری-ها 

 

۳) استفاده بیش از حد از گوشی ممنوع: اکثر اوقات با جملاتی مثل یک دقیقه چک کنم پیاممو گوشی رو میزارم کنار، به فلانی یک پیام بدم میزارم کنار گوشی رو، خسته شدم برا اینکه مغزم استراحت کنه فقط پنج دقیقه چک کنم گوشی رو بعد میزارمش کنار و…. خودمون رو گول میزنیم و گوشی دست میگیریم و وقتی به خودمون میایم می‌بینیم چندساعت توی گوشی غرق شدیم و کلی از برنامه عقب افتادیم.

دوست من، وقتی داری درس میخونی گوشی رو از محیط مطالعه دور کن و یا اون رو به کسی بده و بهش بسپار که تا وقت درس خوندنت تموم نشده اون رو بهت نده. ترجیحا مطالعه روزانه تون بین چندتا مطلب یا دوتا درس هم سراغش نرید چون ممکنه ذهن شمارو سمت حاشیه های بی ارزش و نامربوط بکشونه و باعث افت تحصیلیتون بشه.

۴) از منابع متعدد استفاده نکنید: بعضی ها تصور می‌کنند هرچه بیشتر کتاب کمک درسی بخوانند موفق ترند در صورتی که کتاب های کمک آموزشی خیلی زیاد هستند و اگر بخواهیم تمام این کتاب ها را بخوانیم وقت زیادی از ما گرفته می‌شود پس سعی کنید برای هر درس یکی از بهترین منابع مطالعاتی را انتخاب کنید.

 

✅ تکنیک افزایش سرعت مطالعه

  • ساعت مطالعه تان را به تدریج افزایش دهید.

مثلا اگر روزی ۴ ساعت درس می‌خوانید و برایتان کار دشوار و سختی نیست و میخواهید ساعت مطالعه تان را به روزی ۶ ساعت برسانید بهتر است به جای اینکه یکدفعه و ناگهانی ۲ ساعت به ساعت مطالعه تان اضافه کنید در هفته ی اول ساعت خودرا به روزی ۴ ساعت و نیم در هفته ی دوم روزی ۵ ساعت و… به همین ترتیب نیم ساعت نیم ساعت افزایش دهید. عادتی که به مرور در فرد ایجاد شود، ماندگار تر خواهد بود پس به آن شک نکنید.

ساعت های مرده تان را یعنی ساعت هایی که برای مثال به رفت و آمد برای کلاس اموزشی، مدرسه و… اختصاص می‌دهید را لیست کنید و از برنامه ریزی تحصیلیتان در بیاورید تا دقیق تر باشد.

بااین جمله که فلان فرد روزی ۱۷ ساعت درس می‌خواند و موفق شد و بااین باور غلط که هرچه ساعت مطالعه بیشتر موفق تر خودتان را نترسانید و به خودتان آسیب نرسانید . از کیفیت درس خواندن غافل نشوید. برای این که بتوینن به راحتی کیفیت مطالعه خودتون را بالا ببرید باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. برای اینکه برنامه ریزی دقیقی داشته باشید به شما پیشنهاد میکنید مقاله برنامه ریزی برای کنکور مطالعه را مطالعه کنید.

به این ضرب المثل ایمان بیاورید و از عجله پرهیز کنید.

“سنگ بزرگ نشانه نزدن است”

 

به طور کلی این نکات را رعایت کنید:

۱. برنامه ریزی کنید.

۲. مثبت اندیش باشید.

۳. ورزش کنید و به اندامتان برسید.

۴.تغذیه مناسب داشته باشید.

۵.تایم خواب مناسب داشته باشید.

 

تکنیک-های-افزایش-کیفیت مطالعه

 

✅ تکنیک های افزایش کیفیت مطالعه

۱. آرامش و استراحت

یک نکته که خیلی از دانش‌ آموزان از آن غافل می‌شوند آرامش و استراحت کافی است. در حالیکه استراحت کافی می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش بازده کیفیت مطالعه شما داشته باشد.

۲. داشتن تمرکز لازم

هنگام درس خواندن و مطالعه همه ی تمرکزتان را روی آن کار بگذارید و از انجام کارهای متفرقه بپرهیزید چرا که انجام چند کار به طور همزمان باعث می‌شود تمرکز شما به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند. بعضی از داوطلبان کنکور برای افزایش تمکز و ساعت مطالعه دست به روش های اشتباه و خطرناک میزنند مثل مصرف قرص ریتالین که برای مطلع شدن از عورض مصرف این قرص میتوانید مقاله ی عوارض مصرف قرص ریتالین را مطالعه کنید.

۳. عوض کردن موضوع

کتاب ها را باهم دیگر عوض کنید و به طور دائم یک کتاب را نخوانید زیرا باعث خستگی ذهنتان می‌شود و از یک جا به بعد خواندن آن مطلب عملا بیهوده است.

۴. فلش کارت

استفاده از فلش کارت یکی از راه های زنده کردن تایم های مرده شما در اتوبوس، تاکسی و اوقاتی که خارج از منزل هستید و توانایی مطالعه کتاب را ندارید است.

۵. تغییر دادن محیط و حالت مطالعه

سعی کنید در مکانی آرام و به دور از شلوغی و استرس، مکانی با نور کافی درس بخوانید و همچنین حالتتان را از حالت خوابیده تغییر دهید😉

۶. برنامه مرور

حتما در برنامه ریزی روزانه تان برای درس خواندن تایم و جایگاهی را تحت عنوان برنامه مرور درس هایتان لحاظ کنید. تاثیر فوق العاده ای داره.💪🏼

 

افزایش-کیفیت-مطالعه-با-کمک-تکنین-های-تند-خوانی

 

✅ افزایش کیفیت مطالعه به کمک تکنیک های تندخوانی

تند خوانی یک پیش زمینه کلی از مطلب را در ذهن شما آماده می‌کند و همچنین به صرفه جویی وقت نیز کمک می‌کند. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که تندخوانی نمی‌تواند جایگزینی برای مطالعه باشد و تنها تمرینی برای اثر گذاری مطالعه به حساب میآید.

در روزگار جدید و مدرن که به محض یادگیری مطلبی آن مستعمل می‌شود راه چاره آن است که سرعت یادگیریمان را نیز افزایش بدهیم که یکی از موثرترین و اساسی ترین این راه ها،تکنیک تندخوانی است. به طوری که فردی که تندخوانی می‌کند می‌تواند شبه جمله ها را ببیند و مفهوم آن هارا نیز درک کند. تند خوانی، سرعت مطالعه را حدود ۵ تا ۶ برابر افزایش میدهد.

فواید تندخوانی:

۱. صرفه جویی در وقت

۲. جلوگیری از عدم تمرکز

۳. تقویت حافظه

۴. جلوگیری خستگی

عادات غلط در تند خوانی به عبارت زیر است:

۱. زیر لب و زمزمه وار خواندن

اگر کلمات را زیر لب بخوانید یعنی زمزمه وار آن را بخوانید، صدای کلمات را در گوش خود میشنوید و شما با این کار مغزتان را مجبور میکنید که مطالب را با سرعتی همانند حرف زدن جذب کند.

برای مطالعه با سرعت و درک بالا باید متن را بی صدا بخوانید و بین مغز و نگاه رابطه مستقیم برقرار کنید.

۲. با صدای بلند خواندن

برخلاف تصور خیلی از دانش آموزان که تصور میکنند هرچه بلند تر بخوانند بهتر مطالب را درک می‌کنند، با صدای بلند خواندن نیز مانند زیر لب خواندن مانع از تند خوانی می‌شود.

و همچنین باعث خستگی جسم و تحلیل انرژی فرد نیز می‌شود.

۳. برگشتن به عقب

به معنای به عقب برگشتن متن و دائما تکرار کردن کلمات خوانده شده میباشد. در این حالت فرد نمی‌تواند بدون برگشت به عقب و تکرار کلمات یک خط متن را کامل بخواند. این عملیات باعث کاهش سرعت مطالعه می‌شود.

این اتفاق اکثرا در دانش آموزانی که تمرکز کافی ندارند و یا حواس پرتی  دارند رخ می‌دهد .

۴. عدم استفاده از میدان دید

اغلب دانش آموزان از میدان دید چشم هایشان نمی‌توانند به طرز صحیح استفاده کنند.

برای مطالعه باید سرتان را ثابت نگه داشته و فقط چشم هارا تکان دهید، حتی اگر به سطرهای بعدی نیز می‌روید باید فقط چشمانتان را بچرخانید. زیرا سر نمی‌تواند با سرعت فکر حرکت کند پس بدین ترتیب باعث می‌شود که سرعت مطالعه شما کاهش پیدا کند.

 

✅ چگونه به کمک تمرکز کیفیت مطالعه را افزایش دهیم؟

بیشتر مردم تصور می‌کنند که تمرکز امری ذاتی است و تغییر دادن آن عملا کاری غیرممکن است، درصورتی که این تصور اشتباه است، تمرکز اکتسابی است و می‌توان آن را هرروز تقویت کرد. همه ی مردم می‌توانند تمرکز کنند چون امری کاملا نسبی است و اگر کسی بگوید که من ذاتا آدم حواس پرتی هستم کاملا اشتباه است.

منشا حواس پرتی می‌تواند هم درونی باشد و هم محیطی و بیرونی.

منشا درونی: افکار و اندیشه ها مانند درد، رنج، احساس گرسنگی، تشنگی، سردرد داشتن، خشم و عصبانیت، سرما و گرما و….

منشا بیرونی: تحریکات غیرعادی مانند صداهای مختلف، روشن بودن تلوزیون و یا رسانه های صوتی، شدید یا ضعیف بودن نور و…

با تقویت حافظه و تمرکز میتوان مطالب را به خوبی درک کرد و فهمید، در صورتی که بدون حواس جمع و تمرکز کافی ممکن است ساعت ها درس بخوانیم ولی مطلب را به درستی درک نکنیم. بنابراین با افزایش تمرکز میتوان کیفیت مطالعه را افزایش داد.

چند راه برای تقویت تمرکز:

  •  طرح سوال هنگام درس خواندن
  • تند خوانی
  • جدی بودن هنگام مطالعه
  • استفاده از راهنما
  • علاقه به مطالعه و داشتن انگیزه
  • مکان و محیط مناسب
  • مهارت نه گفتن
  • مثبت اندیشی
  • یادداشت برداری
  • استفاده از مشاور
  • استفاده از کافئین (البته در حد معمول)
  • تمرین و تکرار
  • استراحت و خواب کافی
  • یادداشت کردن عوامل حواس پرتی و رفع آنها
  • تناسب بدنی

 

افزایش-کیفیت-مطالعه-برای-کنکور

 

✅ راه های افزایش کیفیت مطالعه کنکور

کنکور یکی از مهم ترین مرحله زندگی هرکسی میباشد که با چالش هایی همراه است. همه ی دانش آموزان سعی دارند با ساعت مطالعه ای معقول به بازده و نتیجه ای مطلوب دست پیدا کنند.

این امر نیازمند تقویت مهارت باکیفیت درس خواندن است.

سوالی که برای اغلب دانش آموزان پیش می‌آید این است که ما در روز ۱۰یا ۱۲ ساعت درس می‌خوانیم ولی در آزمون ها و یا حل تست هایمان موفق نیستیم چرا؟!

دلیل اصلی آن این است که شما اصل کمیت مطالعه را رعایت میکنید ولی کیفیت را نه.

مطالعه ای کاربردی و مفید واقع می‌شود که هم با کیفیت باشد و هم با کمیت.

بیایید چند راه برای افزایش کیفیت مطالعه در این دوران را باهم مرور کنیم:

  • ۱.داشتن علاقه و هدف گذاری
  • استفاده از تکنیک تند خوانی
  • تقویت تمرکز
  • یادداشت برداری
  • داشتن ثبات

 

اگر شماهم سوال دیگه ای ذهنتونو درگیر کرده که ما جا انداختیمش این پایین داخل کامنت ها برامون بنویسید، خیلی زود میخونم و جواب میدم👇🏻🥰

6 دیدگاه

    1. خواب:سن هر چقدر بالا تر میره نیاز بدن به خواب کمتر خواهد شد اما برای یک دانش آموز کنکوری ۸ ساعت در روز کافیه و به عملکرد مغز خیلی کمک میکنه

      ورزش: سبب افزایش فعالیت و اکسیژن رسانی به اندام ها میشه بدن ادم کرختی رو دوست داره به هیچ وجه از ورزش غافل نشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *