• خانه
  • راه های مقابله با افکار منفی

راه های مقابله با افکار منفی

راه های مقابله با افکار منفی

گاهی ما با گفتن جملاتی مانند:نمیتوانم تا آخر شب درسم را به اتمام برسانم و قطعا امتحانم را خراب میکنم، نمی‌توانم فردا کنفرانس خوبی را در کلاس ارائه بدهم، کسی من را دوست ندارد، من مزاحم بقیه هستم و… آینده خود را خراب میکنیم.

این جملات الزاما نباید به کسی گفته شود و حتی اگر ما آن را برای خودمان هم مرور کنیم تاثیرات مخرب و منفی خودش را می‌گذارد. افکار منفی تفسیر تیره و تار ما از واقعیت ها است.

هرگونه فکری که مانع موفقیت ما شود را افکار منفی میگویند، آسیب هایی که این افکار به ما می‌رسانند با چشم قابل مشاهده نیستند اما اثرات فوق العاده مخربی را برای ما به همراه دارند. که اگر کنترل نشوند زندگیمان را به نابودی می‌کشاند.

 

🧠 راه های مقابله با افکار منفی را چگونه پیدا کنیم؟

برای مقابله بااین افکار، در ابتدا باید ریشه آن را پیدا کنیم. اگر شما ندانید که این افکار موجود در ذهنتان از کجا آمده اند و منشأشان کجاست نمی‌توانید آن هارا از بین ببرید. برخی افراد گمان می‌کنند که دلایلی بزرگ و پیچیده ریشه افکار منفی هستند در صورتی که گاهی اوقات اتفاقات روزمره، کوچیک و ساده ای مثل کم خوابی، خستگی، بی حوصلگی، شکست در یک مسابقه و … می‌توانند ریشه این افکار باشند.

برخی می‌گویند چرا باید با افکار منفی مقابله کرد؟

به طور کلی این افکار بسیار مخرب هستند و می‌توانند آثار خیلی مخربی برروی زندگی داشته باشند و مانع موفقیت فرد شوند. برای مثال دانش آموزی که قصد دارد برای کنکور بخواند،اگر دائما امتحانات مدرسه اش را به یاد بیاورد و با خودش بگوید: وقتی امتحانات مدرسه رو به سختی قبول شدم عمرا اگه بتونم کنکور رو قبول بشم یا دائم با خودش بگوید: کسی میتونه کنکورشو خوب بده که از کلاس دهم میخونده و الانم روزی ۱۶ساعت درس میخونه نه منی که تازه میخوام شروع کنم به خوندن و… امثال این جملات قطعا اعتماد به نفس، انرژی و انگیزه خود را از دست می‌دهد و عملا دیگر نمی‌تواند موفق شود.

به طور جزئی تر اگر از آثار منفی این افکار بخواهیم بگیم:

۱) ضعیف شدن حافظه

۲) خطر ابتلا به آلزایمر

۳) افزایش ریسک ابتلا به زوال عقل(از مهم ترین اختلالات حافظه)

۴) کم شدن اعتماد به نفس

۵) لذت نبردن از زندگی

۶) در آخر تغییر سبک زندگی

✨ پ.ن: اگر شماهم از موضوعی مثل منفی بافی رنج می‌برید و دوست دارید راجب اون و راه های درمانش بدونید این پایین داخل کامنت ها برامون بنویسید، خیلی زود میخونم و جوابشو بهتون میدم✨

حالا بریم سراغ اصل مطلب و سوال اصلی:👇🏻✔

🧠 چگونه افکار منفی را از بین ببریم؟

بیاید باهم چندتا راه برای دور کردن افکار منفی از خودمون رو بررسی کنیم

۱) اتفاقات بد را تعمیم ندهید

کسانی که افکار منفی دارند وقتی اتفاق بدی برایشان می افتد آن اتفاق را محدود به یک زمان و مکان مشخص نمی‌دانند و تا آخر روز و هفته شان آن اتفاق را مرور کرده و فکر می‌کنند به همه اتفاقات زندگیش سرایت میکند.

برای مثال دانش آموزی که یکی از امتحان هایش را قبول نشده است به کل ناامید شده و مدام می‌گوید دیگر درس خواندن من فایده ای ندارد و من دیگر موفق نمی‌شوم. گاهی این فرد خود را فرد احمقی می‌داند که از پس هیچکاری به درستی بر نمی آید و مدام خود را سرزنش می‌کند.

راه درست آن است که بجای سرزنش کردن خودتان بگویید امتحانم را قبول نشدم و از این بابت خوشحال نیستم اما سعی میکنم برای امتحان بعدی بیشتر تلاش کنم و درس بخوانم تا موفق شوم .

۲)اتفاقات مثبت را بی ارزش ندانید

افکار منفی همانند عینکی بر چشم شخص می‌شود که فقط اتفاقات بد و بابار منفی را میبیند و نمی‌گذارد فرد اتفاقات خوب و موفقیت هایش را ببیند. فردی که مدام افکار منفی به سراغش می آید اتفاقات خوبی که برایش رخ می‌دهد را بی ارزش و کوچک می‌داند و شکست هایش را بزرگ و غیرقابل جبران می‌بیند و بدین ترتیب دچار ناامیدی می‌شود. برای مثال دانش آموزی که کارنامه اش را گرفته و در میان نمراتش یک ۲۰ و یک ۹ونیم دارد. نمره ی ۲۰ به چشمش نمی آید و مدام برای نمره ی پایینش خودش را سرزنش می‌کند. این رفتار اشتباه است❌

راه درست آن است که خودمان را توجیه کنیم که اتفاقات بد موقتی و گذرا هستند. بجای دیدن بدی های یک موضوع خوبی هایش را هم ببینیم و به آن ها بال و پر بدهیم.

۳)استفاده از روانشناس

دوران کنکور و به طور کل تحصیل، دوران طلایی زندگی هر فردی است که موفقیت در این دوره، آینده روشنش را تضمین میکند. از کوتاه بودن این دوران غافل نشوید!

دوران کنکور مثل برق و باد می‌گذرد و اگر تمام تلاشت را نکنی به نتیجه دلخواهت نخواهی رسید. پس پیش از شروع هرگونه تلاشی به سرعت ذهنت را از هرگونه افکار منفی و مزاحمی خالی کن تا ذهنت گنجایش یادگیری را داشته باشد، که این نتیجه بخشی سریع با کمک فردی مجرب و ماهر امکان پذیر است.

آکادمی سورین می‌تواند در این موضوع به شما کمک کند.

شما با ثبت نام در آکادمی سورین میتوانید از پشتیبانی و مشاوره های ۲۴ ساعته ی روانشناسان ما استفاده کنید .

 ما در تیم سورین، علاوه بر موفقیت تحصیلی ضامن سلامت روان شما در این دوران نیز خواهیم بود.🧠💪🏼

جهت دریافت اطلاعات بیشتر عدد یک را به شماره 09333938062 ارسال کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند یا برای استفاده از خدمات و مشاوره های آکادمی سورین به بخش مشاوره تحصیلی مراجعه فرمایید.

۴)قوانین خودتان را به دیگران تحمیل نکنید

“هنوز کارنامم نیومده، حتما مردود شدم”

“اگه منو دوست داشت ،این کار رو انجام نمیداد”

“درخواست منو قبول نکرد، حتما براش اهمیتی ندارم”

“نیم ساعت از قرارمون گذشته و هنوز نرسیده، حتما فراموش کرده…” و….

قبیل این جملات به قانونی به اسم قانون بایستگی شهرت یافته است.

در این حالت قوانینی را برای خودمان در نظر می‌گیریم که واقعیت را برمبنای آن قرار می‌دهیم و طبق آن قوانین می‌گوییم که واقعیت باید چگونه باشد که این موضوع اغلب باعث ناامیدی و احساس سرخوردگی می‌شود. فرد زمانی ناامید می‌شود که انتظار چیزی را داشته و آن موضوع عینا اتفاق نیفتاده است.

خب بعضیاتون الان میایید میپرسید یعنی چی یعنی هیچ انتظاری نباید داشته باشیم از کسی؟

 چرا،هم از بقیه و هم از خودتون انتظار داشته باشید اما این موضوع رو هم درنظر داشته باشید که همه ی قوانین انعطاف پذیرند و هیچ قانون کلی و نامنعطفی در دنیا وجود ندارد.

۵)نیازی به مسئولیت پذیری راجب همه چیز نیست!

در این مرحله فرد دائما درمورد اتفاقات خوب و موفقیت هایش و گاها اتفاقات بد و شکست هایش نیز درونی سازی می‌کند.

درونی سازی به چه معناست؟

فرض کنید شما یک موفقیتی کسب کرده اید ،علت اصلی آن را خوش شانسی و تلاش دوستانتان میدانید و عملا خودتان توانایی هایتان را نادیده میگیرید. یا برعکس، اگر اتفاق بدی بیفتد چه کوچک و چه بزرگ چه به شما ربط داشته باشد و چه نداشته باشد خود را مقصر دانسته و مدام خودتان را سرزنش می‌کنید. یا مدام با خودش این طرز فکر را دارد که اگر فلانی این خوبی را بمن کرد یا این کار را برای من کرد فقط برای جلب توجه بوده، برای این بوده که من ازش پول میخواهم و…. بدین ترتیب ارزش کار خوب دیگران را بااین توجیه ها پایین می آورد.

راه درست: اول اینکه هر اتفاقی افتاد برای خودتان مشخص کنید که شما کجای داستانید و چه نقشی در وقوع آن اتفاق داشتید و سپس کار دیگران را برای خودتان بی ارزش نکنید و قدردان باشید.

 

دوری-از-افکار-منفی

 

🧠 چگونه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم؟

مثبت اندیشی و تبدیل افکار منفی به مثبت قطعا کار آسانی نیست و سخت است اما اگر این موضوع را قبول کنید که گذشته ها گذشته و قابل بازگشت نیستند و در لحظه باید زندگی کرد خیلی به مثبت اندیشیدنتان کمک می‌کند.

بیا با این چند راه حل مثبت اندیشیدن رو تقویت کنیم✨👇🏻

۱) شناسایی افکار منفی

همانطور که گفتیم افکار منفی همچون عینکی هستند که نمی‌گذارند شما اتفاقات مثبت و خوب زندگی را ببینید و باعث می‌شوند شما فقط اتفاقات بد را ببینید که اگر این افکار را بشناسید میتوانید از آنها فاصله بگیرید.

افکار منفی ۴نوعند:

۱. شخصی سازی کردن(همون درونی سازی که بالاتر گفتم بهتون): شما بابت هر اتفاقی که می افتد خودتان را سرزنش می‌کنید.

۲. قطبی سازی کردن: معتقدند هر اتفاقی یا فقط منفی است یا فقط مثبت، حد وسطم ندارند.

۳‌. فیلتر کردن: که باعث می‌شود شما فقط جنبه ی منفی هر اتفاقی را ببینید و به جنبه های مثبت آن قضیه بی توجه باشید.

۴. فاجعه سازی کردن: همون از کاه، کوه ساختن خودمون😉 اغراق کردن راجب هر حادثه ای که پیش میاد.

 

۲) افکار منفی را از خودتان دور کنید

اجازه ندهید افکار منفی شما را احاطه کنند و اجازه دهید فقط روی نکات مثبت زندگی تمرکز کنید.

۳) باافراد مثبت اندیش نشست و برخواست کنید

مثبت اندیشی یک امر مسری است، معاشرت با افرادی که نیمه ی پر لیوان را می‌بینند می‌تواند انگیزه ی یک زندگی شاد و سرحال و مثبت را به شما بدهد.

۴) تفریح کنید

خوش گذرانی و تفریح کردن، دیدن فیلم طنز، به پارک رفتن، ورزش کردن، گوش دادن به یک لطیفه و… می‌تواند باعث شود زندگی شاد و مثبت تری داشته باشید.

۵) اشتباهات قبلتان را تجزیه تحلیل کنید

اشتباهات گذشته تان را انکار نکنید ولی به خودتان زمان بدهید و از تکرار دوباره ی آن اشتباهات پرهیز کنید.

۶) از گذشته و اتفاقاتش درس بگیرید

شما هيچوقت نمی‌توانید به گذشته برگردید تا یکسری اشتباهات را انجام ندهید و… این را باور کنید که گذشته گذشته و هرگاه راجب گذشته افکار منفی به سراغتان آمد، آن ها را با مثبت اندیشی جبرانشان در آینده از خودتان دور کنید.

۷) شکرگذاری کنید

فقط بدی ها و مشکلاتتان را نبینید. بابت نعمت هایی که در اختیار دارید شکرگذار باشید تا حس مثبت تری داشته باشید.

برای مثال از این جملات استفاده کنید:

“خدایا شکر که تن سالم دارم و می‌توانم به مدرسه بروم”

“خدایا شکر که پولی دارم که باآن کتاب های مورد نظرم را بگیرم”

“خدایا شکرت که ذهنی سالم بمن دادی تا بتونم آینده ی تحصیلیمو رقم بزنم”

“خدایا شکرت که باید پنجره ها و زمین را دستمال بکشم این یعنی من یه خونه ای دارم”

و…

۸) نسبت به خودتان بخشنده باشید

خودتان را بخاطر اشتباهات گذشته تان ببخشید و رهایشان کنید و مدام خودتان را سرزنش نکنید. باور کنید این سرزنش ها چیزی را تغییر نمی‌دهد.

۹) اعتماد به نفس داشته باشید در کارهایتان

اغلب وقتی کار اشتباهی را انجام میدهیم تمام وجودمان را ناامیدی و احساس سرخوردگی فرا می‌گیرد و دیگر به توانایی هایمان دقت نمی‌کنیم. حتی اگر کار اشتباهی را انجام داده اید، به کارهای مثبت و درستی که قبلا انجام داده اید فکر کنید و اعتماد به نفستان را با فکر به آن ها تقویت کنید.

۱۰) بهانه تراشی بسه!

با آوردن بهانه برای انجام ندادن کاری لگد به شانستان نزنید. اگر حس می‌کنید کاری که می‌خواهید انجام دهید در موفقیت شما موثر است بهانه تراشی را متوقف کنید و مانع خوشبختیتان نشوید.

۱۱) پشت گوش نیندازید و همین الان شروع کنید

همین الان شروع کن!

پشت گوش ننداز!

هرچی دیرتر شروع کنی بهانه برای انجام ندادن آن کار بیشتر پیدا می‌شود.

۱۲) به این باور برسید که شما می‌توانید تغییر کنید

اگر مطمئن شوید میتوانید تغییر کنید و رفتارهایی ک دوست ندارید در خودتان را عوض کنید فورا راه هایی برایش پیدا می‌شود. فقط باور کنید!

۱۳) به این باور برسید که شما لیاقت خوبی ها را دارید

اگر واقعا باور نکنید که شما لیاقت چیز های خوب را دارید هیچ وقت چیز های خوب در اختیارتان قرار نمی‌گیرد. شما میتوانید جزو آدم های خوش شانس باشید فقط اگر به شانس اعتقاد داشته باشید و باور کنید که لایقش هستید!

۱۴)تمرین و تمرین و تمرین!

مانند هرچیز دیگری مثبت اندیشی نیاز به تمرین و تقویت دارد. این تصور که فقط وقتایی که افکار منفی به سراغمان آمده و روحیه مان را تضعیف کرده باید مثبت اندیشی کنیم اشتباه است. تمرین مثبت اندیشی در همه حال نیاز است.

۱۵) لبخند بزنید و خوش رو باشید

سعی کنید حتی وقتی اتفاق خاصی نیفتاده و حس خاصی هم ندارید صورتتان لبخند داشته باشد و شاداب باشید. گاهی فقط یک لبخند داشتن کل روز شمارا پر از انرژی مثبت می‌کند.

 

مبارزه-با-افکار-منفی

 

🧠 افکار منفی کنکوری

افکار منفی همه روزه ذهن خیلی از ماها را درگیر خود کرده و باعث می‌شود که در انجام فعالیت هایمان کند شویم و یا نتوانیم کارمان را به نخو احسن انجام دهیم و بدین ترتیب فرصت های زندگیمان را از دست بدهیم.

این افکار منفی به سراغ کنکوری ها هم می‌رود و باعث می‌شود امید و انگیزه خود را برای درس خواندن از دست بدهند. این افکار عموما آنقدری در سر دانش آموز زیاد می‌شود که دانش آموز دیگر علاقه ای به مطالعه و درس خواندن ندارد و ترجیح می‌دهد که آن را به فردا موکول کند. این مسئله برای اکثر کنکوری ها اتفاق می افتد پس جای نگرانی نیست. بجای نگرانی باید بدانیم چگونه بااین افکار مقابله کنیم.

بریم که یادبگیریم چطوری از دست این افکار منفی خانمان سوز راحت شیم🥴👇🏻

 

🧠 شیوه های مقابله با افکار منفی کنکور

  • هرکار مثبتی را که با موفقیت انجام داده اید بنویسید.

از برنده شدن در مسابقه های علمی گرفته تا هنری، نمرات بالای امتحاناتتون، سال هایی که شاگرد اول یا دوم و حتی سوم شده اید، حتی مواقعی که سر صف مدرسه به دلیلی شما را تشویق کرده اند تا درسی که به خوبی یاد گرفته اید و به دوستانتان یاد می‌دهید و….

  • افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید

سعی کنید هروقت افکار منفی در ذهنتان می آیند آن ها را به وقت دیگری موکول کنید و در همان حال سعی کنید نیمه ی پر لیوان را دیده و انگیزش های مثبت را تقویت کنید.

  • تمرکزتان را بگذارید روی عملی کرن آرزوها و اهدافتان

در سال‌های کنکور و در مسیرش ما آنقدر درگیر کنکور و مسائل و حاشیه های مربوط به آن می‌شویم که به کل مقصد اصلی‌مان را فراموش می‌کنیم.

هرگاه افکار منفی قصد بهم ریختن ذهنتان را داشتند هدف و مقصد اصلیتان را به یاد آوردید و بجای اینکه از فراموش کردن یک مبحث ناراحت و ناامید شید هدفتان را در ذهنتان تصور کنید تا با انرژی و تلاش بیشتر به راهتان ادامه دهید و نگذارید که افکار منفی در ذهنتان جولان دهند.

  • شاداب باشید

از تاثیر شادابی بر روی آرامش غافل نشوید. هرچه شاداب تر آرامش هم بیشتر. انقد خودتان را درگیر کنکور و تلاش و کار کردن و… نکنید که خسته شوید جوری برنامه ریزی کنید تا سر کنکور با انرژیی بالا و آمادگی کامل حاضر شوید.

 

در خصوص شاداب بودن به چند نکته توجه کنید:👇🏻

  • نظم
  • ورزش و نرمش روزانه (حتی در روز کنکور)
  • تغذیه مناسب
  • داشتن انرژی و تفکر مثبت
  • برنامه ریزی(با برنامه ریزی خیالتان از کارهایتان راحت است و کمتر دچار نگرانی و افکار منفی میشوید)
  • و درنهایت برای رهایی از افکار منفی به خداوند توکل کنید✨ که تا خدا نخواد برگم از درخت نمیفته و به قدرتش ایمان داشته باشید😉🤍

 

تاثیر-افکار-منفی

 

🧠 درمان افکار منفی ذهن

قطعا افکار منفی آزار دهنده هستند و مانع پیشرفت و حتی موفقیت در برخی مراحل زندگی می‌شوند. برای رهایی از افکار منفی باید یکسری تغییرات در رفتارمان ایجاد کنیم. همه ی مردم به دنبال راه های سریع تر برای دستیابی به هدفشان هستند و خب مسلما طی کردن راه های درمانی طولانی نیز برایشان خسته کننده خواهد بود.

ما اینجا هستیم تا راه هایی را به شما ارائه بدهم که اگر آن ها را به درستی انجام بدید و رعایت کنید به سرعت از دست افکار منفی رها خواهید شد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

🧠 درمان سریع افکار منفی

۱. تنفس صحیح: هنگام حجوم افکار منفی به بدن، بدن محکم می‌شود و حالت تدافعی می‌گیرد. هرگاه احساس کردید افکار منفی آنقدر شما را احاطه کرده اند که شما را افسرده و یا خشمگین میکند چندین نفس پشت سر هم و عمیق بکشید و کلمات آرامش بخشی را برای خودتان مرور کنید تا به مرور زمان به یک عادت برایتان تبدیل می‌شود.

۲. مثبت نگری: نیمه ی پر لیوان را ببینید. هرگاه شکستی در زندگیتان خوردید بجای ناامید شدن و خودتان را باختن بهتر است به این فکر کنید که از آن چه درسی میتوانید بگیرید و این درس عبرت در آینده تا چه حد می‌تواند به شما کمک کند.

۳. خودتان را بغل کنید!: با خودتان مهربان باشید. گاهی بهترین راه رهایی از افکار منفی این است که با خودتان مهربان باشید و خودتان را رها نکنید حتی اگر کسی شما را ترک کرد، خودتان، خودتان را رها و ترک نکنید بلکه کاری را انجام دهید که شان شما را برساند.

۴‌. انتخاب ساده ترین و مناسب ترین راه حل: همیشه به دنبال بحث، دعوا و انتقام و… به طور کل راه های پیچیده و سخت نباشید گاهی میتوانید با ساده ترین راه ها، مطلوب ترین نتیجه را بگیرید. مانند وقتی که با کسی به مشکلی برخوردید ولی بجای دعوا و انتقام و…. از او دعوت می‌کنید تا جایی هم را ببینید و با صحبت و گفت و گو مشکلتان را باهم حل کنید.

۵. انتخاب یک دوست صمیمی: همیشه برای خودتان دوست و همدم مورد اعتمادی داشته باشید تا بتوانید از عواطف و احساساتتان باهاش صحبت کنید و درد و دل کنید و آن شخص نیز متقابلا بتواند شما را درک کند زیرا اگر با هرگونه مخالفتی مواجه شوید به سختی میتوانید افکار منفی را از خودتان دور کنید.

۶. منطق را بر احساسات ترجیح دهید: به احساساتتان اجازه ندهید تا بر شما تسلط پیدا کند و بخواهد شما را کنترل کنند. در این جور مواقع خشمگین و پرخاشگر نشوید و موضوع را دوباره بررسی کنید و سپس سعی کنید این بار منطقی تر قضاوت کرده و احساساتی مثبت را جایگزینش کنید.

۷. پذیرش احساساستتان: به دنبال مقصر برای افکارتان نباشید و مدام دیگران را مقصر ندانید، تا وقتی این اتفاق بیفتد شما اجازه تغییر را به خودتان نمیدهید. رعایت کردن این مورد و پذیرفتن مسئولیت  کارها و احساساتمان و به دنبال آن کنترلشان یکی از موثرترین راه ها جهت دور کردن افکار منفی میباشد.

۸. از احساساتتان بنویسید

۹. دوری کردن از محرک ها

۱۰. به خودتان عشق بورزید

۱۱. دوری کردن از انزوا و گوشه گیری

۱۲. شوخ طبع باشید

۱۳. ورزش و تغذیه سالم

 

🧠 چگونه افکار منفی خود را کاهش دهیم؟

۱) افکار منفی خود را به مدت چند روز یادداشت کنید. بااین کار خودتان متوجه کم شدن افکار منفیتان میشوید و تاثیرش را می‌بینید.

۲) برای هر فکر منفی یک فکر مثبت معادل در نظر بگیرید تا از طریق آن ها با افکار منفیتان مبارزه کنید. مثلا اگر در درسی مثل فیزیک یا ریاضی ضعیف هستید ولی در مقابلش در درسی مثل ادبیات یا زبان قوی هستید.

۳) وقتی دارید کاری را انجام می‌دهید فقط روی هدف و مقصدتان تمرکز کنید و از خود توقعات زیادی نداشته باشید که آن کار را بدون نقص و کامل انجام دهید. برخی افراد این تصور اشتباه را دارند که برای موفق شدن بايد همه کار هایمان را بدون اشتباه و دقیق انجام دهیم و در انجام آن کار وسواس به خرج می‌دهند در نتیجه در مسیر پیشرفت متوقف می‌شوند.

۴) ورزش کنید و سلامت جسمانیتان را حفظ کنید. ورزش کردن در کاهش استرس تاثیر بسزایی دارد.

۵) نسبت به دیگران حسودی نکنید و همچنین خود و توانایی هایتان یا وضعیت درس خواندنتان را با کسی مقایسه نکنید.

۶) به ورزش هایی که باعث پاکسازی ذهنتان می‌شوند و انرژی شما را تخلیه می‌کنند بپردازید مثل دوچرخه سواری، یوگا، شنا و حتی بازی با کودکان و هر رشته ورزشی دیگری که به نظرتان باعث تخلیه انرژی و بار منفی در شما می‌شود.

۷) پیشرفت تحصیلی با برنامه ریزی دقیق: شما میتونید با پیشرفت تحصیلی و کسب موفقیت در مدرسه مثبت نگر شوید و افکار منفی خودتون را فراموش کنید و ازشون دوری کنید. برای برنامه ریزی درست و راه های برنامه ریزی موفق میتوانید مقاله ای که در سایت منتشر کردیم مطالعه کنید.

 

🧠 چرا همیشه افکار منفی دارم؟

همه ی ما در طول زندگیمان لحظاتی را تجربه میکنیم که برایمان ناخوشایند است و به طبع آن نمی‌توانیم شاداب باشیم، با دیگران حرف بزنیم، شوخی کنیم و بخندیم و دائما غر میزنیم و با ذهنمان دست و پنجه نرم میکنیم. در این مواقع اصلا نباید ترسید چون فقط شما نیستید که این افکار را دارید و امری طبیعی است که همه ی مردم در طول زندگی‌شان به مراتب آن را تجربه می‌کنند پس جای نگرانی نیست.

چند علت اساسی و عمده برای پدید آمدن افکار منفی در ما وجود دارد. در ادامه به دلایل بجود آمدن افکار منفی میپردازیم.

 

🧠 چگونه افکار منفی نداشته باشیم؟

در ادامه ما علت های پدید آمدن افکار منفی و راه های مقابله با آن ها را برایتان توضیح میدهیم.

 

  • ترس از آینده: از گذشته مردم از اتفاقات آینده و این که چه پیش می آید هراس داشتند و دائما به دنبال راهی برای کشف آینده بودند همچون فال گرفتن، آینه بینی، رصد ستارگان و… این ترس از آینده می‌تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار بدهد و همچنین باعث ایجاد افکار منفی در ذهنمان شود. نمونه ی این ترس ها این است که اگر در کنکور قبول نشوم چی؟
    اگر در رشته مورد علاقه ام قبول نشوم چی؟و…
    همین ترس ها باعث ایجاد افکار منفی در ذهنمان می‌شوند و باعث می‌شوند کم کم انگیزه درس خواندن را از دست داده و مسیر پیشرفتمان متوقف شود. این ترس عملا کاری بیهوده و نامعقول است چرا که ترس از چیزی که اتفاق نیفتاده است فقط باعث می‌شود زندگی را به کام خودمان تلخ کنیم.
    راه درمان: برنامه ریزی و سر و سامان دادن به کارهایمان
  • پشیمان بودن از گذشته: هرکسی در زندگی شخصی اش یکسری اشتباهات انجام داده که از انجام آن ها پشیمان است و آن را لکه ننگ زندگیش می‌داند. در این مواقع ما باید به این باور برسیم که بی نقص و کامل نیستیم و فقط خدا است که بی نقص و کامل است. از این اشتباهات درس بگیریم و در آینده از آن استفاده کنیم اما قبول کنیم که گذشته ها غیر قابل بازگشت هستند و با احساس شرمندگی، خودخوری و سرزنش کردن خودمان تنها زندگیمان را تباه میکنیم و این سرزنش کردن ها بی فایده است. بیایید یکبار برای همیشه گذشته را تجزیه و تحلیل کنیم، نقاط ضعفمان را پیدا کرده و از آن درس بگیریم و اگر شخصی در این اشتباه مقصر بوده و باعث آسیب به زندگیمان می‌شود را حذف کنیم و برای همیشه پرونده اش را ببندیم و روی زندگیمان در آینده تمرکز کنیم و صفحه جدیدی را در زندگیمان ورق بزنیم😍💪🏼
  • استرس زمان حال: اگر با افکار منفی ذهنمان مقابله نکنیم اثرات آن را در زندگی روزمره مان نیز حس میکنیم. یکی از این اثرات نگرانی های دائم و بی علت است. دائم نگرانیم که:” آیا برق اتاقم را خاموش کردم؟”
    “آیا زیر گاز را خاموش کردم؟”
    “آیا درب اتاق خوابم را قفل کردم؟” و…
    منشا این نگرانی ها نیز ترس های تقویت شده می‌باشند که نکند چیز مهمی را فراموش کرده باشم‌؟
    این ترس ها و نگرانی ها باعث می‌شوند به مرور زمان ما تمام انرژی و شادابیمان را از دست بدهیم و از زندگی لذت نبریم.
    راه درمان: اولویت بندی کردن کارهایمان قبل از برنامه ریزی که به کاهش اضطراب کمک می‌کند.

 

افکار-منفی-کنکوری

 

✨پ.ن: اگر راه حلی رو فراموش کردیم و شما میدونید این پایین داخل کامن ها به ما بگید❤💪🏼✨

 

🧠 پاکسازی ذهن از افکار منفی و مزاحم

قطعا برای شماهم این اتفاق افتاده است که موقع خواب و یا حتی وقتی مشغول به انجام کاری هستید انواع افکار منفی و سوالات متفاوت و گنگ به سمت ذهنتان هجوم بیاورند و مانع انجام کارتان بشوند و یا باعث مختل شدن خوابتان بشوند.

جای نگرانی نیست ادامه مقاله را بخوانید تا بتوانید با آن ها مقابله کنید:👇🏻

 

🧠 چگونه افکار منفی را از ذهن دور کنیم؟

۱) افکارتان را یادداشت کنید

پس از هجوم این افکار به ذهنتان فورا آن ها را بر روی یک کاغذ بنویسید هر فکری که به ذهنتان خطور می‌کند را بنویسید و اجازه دهید ذهنتان را کاملا روی کاغذ تخلیه کنید. خودتان آن هارا گلچین و یا دسته بندی نکنید و جملات را تغییر ندهید این کار را کاملا به ذهنتان بسپارید و شما فقط نویسنده باشید.

پس از این کار افکارتان به دو دسته مفید و سازنده و غیر مفید و بیهوده تقسیم می‌شوند.

کافی است افکار سازنده و مفید را نگهداری کنید تا در اولین فرصت راجب آن ها فکر کنید و کاغذی که افکار غیر مفید و بیهوده را روی آن نوشتید پاره کرده و دور بیندازید.

حتی نمی‌توانید تصور کنید چقدر در پاکسازی ذهنتان این کار تاثیر دارد😍💪🏼

۲) افکارتان را نقاشی کنید!

یکی دیگر از راه های رهایی از افکار مزاحم نقاشی کردن افکارتان است. برای اینکار نیازی به مهارت خاصی نیست فقط قلم و کاغذ بردارید.😉

۳) صحبت با دیگران

گاهی برای رهایی از دست افکارتان بهتر است آن را با کسی در میان بگذارید و از احساساتتان برایش بگویید.

افکار قدرت این را دارند که اگر سرکوب شوند دائم بزرگ تر و بزرگ تر شوند.

پس بهتر است که این افکار را با شخصی که احساس راحتی می‌کنید باهاش و البته قابل اطمینان است در میان بگذارید.

۴) نکات مثبت زندگیتان را به خودتان یادآور شوید.

گاهی فکرهایی که به ذهنمان هجوم می آورند همگی منفی هستند و فقط باعث آسیب به ما می‌شوند در این مواقع بهتر است که نکات مثبت و اشخاص مهم زندگیمان را به خودمان یادآور شیم.

مانند: دوستان صمیمیان، خانواده مان، غذای خوب، سرپناه، امنیت و…

۵) ورزش کنید

گاهی میتوانید تنها با سرگرم کردن خودتان و خودتان را مشغول فعالیتی کردن، از دام افکارتان رها شوید

مانند: رفتن به باشگاه بدن سازیی، عضویت در یک تیم ورزشی و یا یک بازی و….

 

از-بین-بردن-افکار-منفی

 

🧠 چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

خیلی از مردم در ابتدا که این‌ افکار به سراغشان می آيد آن را اتفاقی می‌دانند و به آن اهمیت چندانی نمی‌دهند و آن افکار را سرکوب کرده و به حال خود می‌گذارند.

سرکوب کردن افکار منفی برای مدت خیلی کوتاهی سبب رهایی از آن ها می‌شود اما مقابله نکردن با آن تنها باعث بزرگ تر و پیچیده تر شدن این افکار می‌شود و در نتیجه به زندگی شخص آسیب های گاها جدی و بزرگی میزند و عملا مانع پیشرفت میشود پس در ابتدا به دنبال آگاهی پیدا کردن نسبت به افکارتان و سپس به دنبال راه حل هایی برای رفع آن باشید. نه سرکوب آن!

 

🧠 چگونه از  افکار منفی فرار کنیم؟

۱) استفاده از جملات مثبت و انگیزشی

افرادی که از دست این افکار راحت هستند و خوش بینند معمولا از کلمات مثبت استفاده می‌کنند و از استفاده از جملات منفی پرهیز می‌کنند. اگر شما روزانه با اطرافیانتان با کلام های مثبت صحبت کنید و در معاشرت تان با دیگران از جملات با بار مثبت استفاده کنید، به مرور به آن عادت کرده و جزئی از عقایدتان می‌شود.

۲) یادگیری

یادگیری یک فعالیت جدید می‌تواند شما را سرگرم کند و ساعت های خالی شما را پر کند و عملا فرصت جولان دادن به افکار منفی را به شما نمی‌دهد.

۳) فکر کردن زیاد ممنوع!

در این حالت فرد کنترلی روی افکارش ندارد و آنقدر در فکر کردن زیاده روی می‌کند که احساس بدی به او دست می‌دهد و عملا نمی‌تواند جلوی حجوم افکار منفی به ذهن را بگیرد، در این حالت تا زمانی که فرد به فکر کردن بیش از حد پایان ندهد افکار منفی احاطه اش کرده و در نهایت و در طولانی مدت باعث ابتلا به افسردگی می‌شود.

۴) محیطتان راتغییر بدهید

شما نمی‌توانید افکاری که به ذهنتان خطور میکنند را انتخاب کنید اما میتوانید محیطی که در آن هستید را جوری انتخاب کنید که جو منفی نداشته باشد.

سعی کنید حدالامکان با افراد خوش بین و مثبت اندیش معاشرت کنید، چرا که رفت و آمد با آنان به طور کاملا ناخودآگاه روی شخصیت و افکار شما تاثیر می‌گذارد.

۵) کمک گرفتن از یک روانشناس و درمانگر

این مشکل، آنقدری بزرگ و مشکل ساز نیست اما در صورتی که بااین افکار مقابله نکنید به مشکلی بزرگ و حاد برای شما تبدیل می‌شوند که در این صورت حتما باید به یک درمان گر مراجعه کنید.

آکادمی مشاوره تحصیلی سورین علاوه بر مشاوره تحصیلی، روانشناسان خبره ای دارد که میتوانید در کل طول تحصیل از آنان یاری بجویید و آنان نیز ضامن سلامت روان شما در این دوران خواهند بود.

جهت ثبت نام و استفاده از یک جلسه مشاوره رایگان عدد یک را به شماره 09333938062 ارسال کنید. یا از طریق بخش مشاوره تحصیلی اقدام کنید.

 

__________________________________________

 

✨ما در این مقاله، هر آنچه که نیاز بود در مورد افکار منفی، راه های مقابله با آن، تاثیرات آن و… را برای شما جمع آوری کردیم که شما می‌توانید با استفاده از این روش ها به راحتی بر افکار منفیتان غلبه کرده و به موفقیت برسید. اگر در این مورد سوال دیگری ذهن شما را درگیر کرده که در مقاله به آن پاسخ داده نشده بود و یا تجربه ای دارید که باعث کمک به دیگران می‌شود آن را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید. ✨

7 دیدگاه

  1. بنظرتون کاهش ارتباطمون با افراد در سال های کنکوری تاثیری روی افزایش کیفیت مطالعه داره؟یعنی کمتر خودمونو درگیر حواشی کنیم تا افکارمونو درگیر کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *